یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۳
انتشار پژوهش‌هایی در حوزه شعر فارسی به کوشش محمد مرادی

محمد مرادی، شاعر و پژوهشگر، دو اثر پژوهشی در حوزه شعر فارسی و دو مجموعه شعر را در دست انتشار دارد. پژوهشی در ارتباط با جایگاه سلمان فارسی و مقایسه آن با دیگر صحابه در شعر فارسی یکی از این آثار پژوهشی است.-

مرادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: یکی از این کتاب‌های پژوهشی در دست انتشار «جایگاه سلمان فارسی در شعر فارسی» نام دارد. در این کتاب اشعار حدود 200 شاعر معاصر و کلاسیک، که اشاره‌ای به شخصیت سلمان داشته‌اند، بررسی شده‌اند. این اثر از سوی انتشارات بنیاد فارس‌شناسی و به مناسبت کنگره بین‌المللی سلمان فارسی به چاپ می‌رسد.

وی ادامه داد: پیش‌تر در زمینه متون اثری با چنین مضمونی از سوی محمدرضا ترکی منتشر شده است. من در این کتاب سعی کرده‌ام علاوه بر استخراج و ارایه نمونه اشعاری که از سلمان یاد کرده‌اند، به تحلیل این اشعار نیز بپردازم.

مرادی افزود: این‌که چه مفاهیمی از شخصیت سلمان وارد شعر فارسی شده است و بسترهای اجتماعی و ادبی آن چه بوده، در این تحلیل و بررسی پرداخته شده است. همچنین مقایسه‌ای میان جایگاه سلمان نسبت به دیگر صحابه در شعر فارسی صورت گرفته است.

وی به دیگر اثر پژوهشی در دست انتشارش اشاره و تصریح کرد: این کتاب در زمینه «ادبیات پایداری شاعران جوان استان فارس» است و در دو بخش گزیده‌ای از سومین، چهارمین و پنجمین کنگره شعر دفاع مقدس استان فارس و جایگاه و تحلیل مبنایی و ساختاری این اشعار را شامل می‌شود. این کتاب از سوی انتشارات اداره کل حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع‌مقدس استان فارس به چاپ می‌رسد.

این شاعر توضیح داد: یک مجموعه شعر نیز از سروده‌های خودم را در دست انتشار دارم. این دفتر با عنوان «به تاوان صبری که نداشتم» از سوی انتشارات بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس راهی بازار کتاب می‌شود و گزیده‌ای از سرود‌ه‌های پایداری یک دهه گذشته‌ام در قالب‌های غزل، رباعی، مثنوی و آزاد را در برمی‌گیرد.

وی در ادامه از انتشار مجموعه شعر دیگر خبر داد و گفت: یک مجموعه با عنوان «دو قوس مانده به تو» را برای چاپ به نشر تکا سپرده‌ام. این دفتر گزیده‌ای از کل اشعارم طی دهه 80 و در قالب‌ها و موضوعات مختلف را شامل می‌شود.

تابستان امسال ششمین مجموعه شعر مرادی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد. وی درباره این دفتر گفت: ششمین مجموعه شعرم با عنوان «تو سیب و گندم ...تو خود حوا» و با حجمی حدود 200 صفحه از سوی انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار کتاب شد. این مجموعه غزل‌ها و تعدادی از مثنوی‌ها و رباعی‌های من را شامل می‌شود.

مرادی در پایان اظهار کرد: بخشی از شعرهای این مجموعه با موضوع آیینی، بخش دیگر با موضوع عاطفی و تعدادی نیز با موضوع پایداری و اجتماعی سروده شده‌اند. در این دفتر چند جریان محتوایی، ساختاری و زبانی با تعمد به‌کار گرفته شده است و برهمین اساس از نظر سلیقه‌ای مخاطبان متنوع‌تری را به خود جلب می‌کند.

محمد مرادی متولد 1358 و دانشجوی دکترای ادبیات فارسی دانشگاه شیراز است. پیشتر از این شاعر مجموعه‌هایی چون «دخترک کوچه بالا سلام»(شعر و شعرواره)، «این جمعه ...آن بابانوئل»(مجموعه رباعی) و «خمپاره‌ها که اوج بگیرند»(مجموعه غزل) منتشر شده است. 

مجموعه شعر «تو سیب و گندم ...تو خود حوا» برگزیده هجدهمین دوره جایزه «کتاب فصل» بوده است. همچنین مرادی در چهارمین دوره جنشواره بین‌المللی شعر فجر، در بخش شعر سنتی به عنوان برگزیده انتخاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط