چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۴
احيای فرهنگ قصه‌گويی، سرانه مطالعه را افزايش می‌دهد

دبير نخستين جشنوراه‌ مادران قصه‌گو گفت: در اين جشنواره قصد داريم فرهنگ قصه‌گويي را كه در زندگي شهر كمرنگ شده احيا كنيم. در پژوهش‌هايي كه براي اجراي اين جشنواره انجام داده‌ايم به اين نتيجه رسيديم، افرادي كه در كودكي به قصه والدين و بزرگ‌ترها گوش مي سپردند، بيش از ديگران كتاب مي‌خوانند. بنابراين احياي فرهنگ قصه‌گويي، غيرمستقيم سرانه‌ مطالعه را افزايش مي‌دهد./

جعفر رئيسيان‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره‌ اين‌كه چطور مسابقه‌ مادران قصه‌گو در مراكز مربوط به مديريت فرهنگي هنري منطقه 18 شهرداري تهران تبديل به جشنواره‌اي در شهر تهران شد؟ عنوان كرد: مسابقه مادران قصه‌گو كه در مراكز فرهنگي و هنري منطقه 18 شهرداري برگزار شد مسابقه‌اي بسيار كوچك بود. در سال جاري كه مديريت فرهنگي و هنري منطقه 18شهرداري تهران به عنوان دبيرخانه ترويج فرهنگ مطالعه در شهر تهران شناخته شد، با استفاده از آن تجربه كوچك، تحقيقات گسترده‌تري را در انجام و با برگزاري نشست‌هاي كارشناسي و تخصصي، جشنواره مادران قصه‌گو را به عنوان يكي از اصلي‌ترين برنامه‌هاي اين دبيرخانه قرار داديم.

وي افزود: در تحقيقاتي كه ذيل برنامه‌ريزي براي ترويج فرهنگ مطالعه انجام داديم، به اين نتيجه رسيديم، افرادي كه در دوران خردسالي و كودكي قصه شنيده‌اند به نسبت ساير افراد، بيشتر مطالعه مي‌كنند. از سويي، براساس داده‌هاي به دست آمده از اين پژوهش‌ها، مشخص شد با گسترش زندگي شهري و دغدغه‌هاي آن، فرهنگ قصه‌گويي در ميان مادران كمرنگ شده است؛ بنابراين تصميم گرفتيم با احياي فرهنگ قصه‌گويي، غيرمستقيم سرانه مطالعه را افزايش دهيم.

وي تاكيد كرد: قصه و قصه‌گويي در فرهنگ بومي و ديني ما سابقه‌اي ديرينه دارد و بزرگان فرهنگ و ادب ما براي انتقال آموزه‌هاي اجتماعي و فرهنگي از قصه‌ها استفاده مي‌كردند. از سويي، قرآن نيز بسياري از پيام‌هاي خود را در قالب داستان ـ به‌ويژه قصه زندگي پيامبران ـ منتقل كرده است.

او درباره جزئيات برگزاري اين جشنواره نيز گفت: براي اين‌كه افراد بيشتري را به اين جشنواره جذب كنيم، 22 فرهنگسراي فعال در سطح شهر تهران را موظف به ثبت‌نام از علاقه‌مندان كرديم و تنها شرط براي ثبت‌نام را تأهل متقاضيان قرار داديم. در هر فرهنگسرا نيز پنج نشست آموزشي انجام مي‌شود. پس از پايان اين پنج نشست، پنج نفر برگزيده از سوي فرهنگسرا انتخاب مي‌شوند و داوران به آن فرهنگسرا مي‌روند و در مسابقه‌اي از ميان آن پنج نفر، سه نفر را انتخاب مي‌كنند كه نفر نخست و دوم با دريافت جايزه حذف مي‌شوند و نفر نخست به مرحله نيمه‌نهايي راه مي‌يابد.

رئيسيان‌زاده درباره شيوه انتخاب مربيان اين كارگاه‌هاي آموزشي نيز گفت: 24 مربي براي برپايي اين كارگاه‌ها انتخاب كرديم. براي انتخاب آن‌ها با نهاد‌هاي تخصصي در اين زمينه نظير كارشناسان كانون پرورش فكري رايزني و با كمك متخصصان اين مربيان را برگزيدم. همچنين سه كارگاه نيز برگزار شدند تا روش‌هاي آموزش در تمام فرهنگسراها هماهنگ باشند؛ زيرا اين كارگاه‌ها به صورت تئوري و عملي برگزار مي‌شوند تا افراد توانمند باشند. 

وي در پاسخ به اين‌ پرسش كه چه مسيري پيش روي اين جشنواره است و در نهايت برگزاري آن چه كاربردي دارد؟ گفت: با توجه به اين‌كه اين برنامه را براي ترويج فرهنگ قصه‌گويي و مطالعه طراحي كرده‌ايم، در آينده از برگزيدگان اين مسابقه به عنوان عاملان ترويج و مربيان قصه‌گويي استفاده مي‌كنيم و اين افراد تبديل به بازوهاي فرهنگي مي‌شوند. به اين ترتيب حداقل مي‌توانيم مادراني توانمند در  قصه‌گويي داشته باشيم.

وي درباره ويژگي‌هاي كتابي كه براي اين جشنواره طراحي و منتشر شده اند، گفت: اين كتاب با عنوان «چگونه مي‌توان يك مادر قصه‌گوي تمام عيار شد؟» منتشر شده و در اختيار شركت كنندگان قرار گرفته تا اصول تئوري را در اختيار داشته باشند. براي نگارش و تنظيم اين كتاب چهار ماه زمان صرف شد. محتواي اين كتاب با مطالعه متون گوناگوني كه در حوزه قصه‌گويي به دست آمده و با بهره‌گيري از تجربيات كارشناسان قصه‌گويي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تهيه و تنظيم شده است.

رييس فرهنگسراي خاتم بيان كرد: اين كتاب با زباني ساده، تاريخچه و ضرورت قصه‌گويي، مهارت‌هاي قصه‌گويي، معرفي چند سبك قصه‌گويي، تمرين‌هايي عملي و ساير مسايل مربوط به قصه‌گويي را در خود جاي داده است. همچنين در حاشيه جشنواره مادران قصه‌گو، كتاب‌هايي را كه قصه‌هاي مناسب و نو براي كودكان دارند و كتاب‌هاي شنيداري را به مادران معرفي و نمايشگاهي از اين آثار برگزار مي‌كنيم.

وي در پاسخ به اين پرسش ‌كه چه برنامه‌هاي ديگري براي ترويج فرهنگ مطالعه شهر تهران انجام شده است؟ گفت: در نمايشگاه ياديار مهربان برنامه‌هاي گوناگوني را در قالب يك ويژه برنامه ارايه كرديم و در آن مهارت‌هاي مطالعه نظير تندخواني، نكته‌خواني، شيوه‌هاي مطالعه صحيح، فيش‌برداري و بسياري نكات ديگر را آموزش داديم كه بيش از سه هزار دانش‌آموز از برنامه‌هاي اين بخش استفاده و مربياني هم كه با كودكان و نوجوان كار مي‌كنند، در كارگاه‌هاي اين بخش شركت مي‌كردند. همچنين در كتاب‌خانه‌ها به‌ويژه كتاب‌خانه‌ها و مراكز فرهنگي و هنري منطقه 18 شهرداري تهران نيز برنامه‌هايي براي ترويج كتابخواني انجام مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها