چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۷
فيروز زنوزي‌جلالي «خويشتن‌كشي» را متوقف كرد

فيروز زنوزي‌جلالي ‌كه نگارش رماني با نام «برج ۱۱۰» را آغاز كرده است، از توقف مراحل نگارش رمان «خويشتن كشي»‌اش خبر داد. وي نفس‌گير بودن نوشتن اين رمان تازه را دليل توقف «خويشتن‌كشي» دانست. این نویسنده در رمان جدیدش، روایتی از باورها و اعتقادات را با محوریت شخصیت امام علی (ع) در برجی ۱۱۰ طبقه که نمادی از زندگی مدرن شهری است به نمايش در مي‌آورد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، زنوزي‌جلالي درباره نگارش تازه‌ترين رمانش كه آن را «برج ۱۱۰» ناميده است، اين‌گونه توضيح داد: در تركيب نام اين رمان تناقض وجود دارد. برج نماد زندگي مدرن است و حضرت علي(ع) را با كد ۱۱۰ مي‌شناسند و اين مساله كه باورهاي حضرت علي (ع) در برج چه مي‌كند،‌ از نكات كليدي اين اثر است.

وي افزود: در اين برج، نمادي از جامعه متنوع بشري وجود دارد و آدم‌هاي امروزي با نگرش‌هاي متفاوتي و امروزي را در آن مي‌بينيم. 

نويسنده «قاعده بازي» با اشاره به نگاهي دروني به مراحل تعالي انسان در نسبت با طبقات اين برج گفت: براي تيپ‌ها و شخصيت‌هاي اين داستان مراحلي در نظر گرفته شده و هنگامي كه آنان قرار است از طبقه اول به طبقه‌اي بالاتر برسند،‌ با مشكلاتي مواجه مي‌شوند و نيروهايي شيطاني مانع رسيدن آ‌ن‌ها به بخش‌هاي بالايي برج مي‌شوند. 

نویسنده منتخب نخستین دوره جايزه ادبي جلال آل‌احمد افزود: واضح است كه عده‌اي از آدم ها مثلا اسير قدرتند يا برخي در موقعيت‌هاي آزمايشي و خاصي از انتخاب‌هاي زند‌گي‌شان قرار دارند و ممكن است نحوه برخورد با هر كدام از اين مسايل مانع رسيدنشان به جنبه‌هايي از وجوه زندگي شخصيتي مانند حضرت علي(ع) باشد. 

زنوزی‌جلالی گفت: در اين داستان اشاره مستقیمی به حضرت علي(ع) نمي‌شود و مخاطب بايد ايشان را احساس كند. 

وي درباره ذهنيت‌هاي بسيار متنوعي كه در داستانش مطرح مي‌شود، گفت: در اين داستان ديدگاه‌هاي فراواني از آدم‌هايي مختلف آمده و باورهاي آنان توصيف شده است و اين موضوع را سعي دارم بدون هر گونه داوري يا قضاوت در فضاي داستان طرح كنم؛ ‌اين‌كه مثلا يک ماترياليست چه دفاعي از عقيده خود مي‌كند يا يك ايده آليست با چه استدلال‌هايي از فكر خود جانبداري مي‌كند.
 
زنوزي‌جلالي گفت: تا به حال آغاز اين داستان پيچيده را ۲۵ بار نوشته‌ام و بايد بگويم نگارش داستاني كه هم جهانشمول باشد و هم از جنبه‌هاي دروني و هستي‌شناسانه برخودار باشد و در عين حال بتواند كدهاي درستي از اقشار فراواني از جامعه ارايه دهد، كار سختي است و بدون تحقيق و پژوهش نمي‌توان آن را به سرانجام رساند.

به گفته وي، هم‌اكنون نگارش بخش عمده اين رمان به پايان رسيده است. 

«باران بر زمين سوخته» و «شرلي و داستان هاي ديگر» تازه‌ترين آثار داستاني زنوزي‌جلالي‌اند كه سال گذشته (۱۳۸۹) منتشر شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط