سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۴
كتاب «تاريخ شفاهي سردار حسين علايي» منتشر مي‌شود

مهدي خداوردي‌خان، تدوين كتاب «تاريخ شفاهي سردار حسين علايي» از دوران جواني تا پايان جنگ‌تحميلي عراق عليه ايران را به اتمام رسانده است. اين كتاب به زودي از سوي مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس به چاپ خواهد رسيد.-

خداوردي‌خان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) و با اعلام اين خبر اظهار كرد: اين كتاب بر اساس 75 ساعت مصاحبه با حسين علايي نوشته شده و با فعاليت‌هاي سياسي او در دانشگاه تبريز آغاز مي‌شود.

وي ادامه داد: علايي دانشجوي رشته مهندسي در دانشگاه تبريز بوده و فعاليت‌هاي سياسي، منجر به دستگيري و زنداني شدن او مي‌شود. مهدي باكري و سيد يحيي رحيم صفوي هم در اين دانشكده درس مي‌خواندند و با حسين علايي ارتباط داشتند.

اين محقق جنگ از عضويت حسين علايي در سپاه،‌ پس از پيروزي انقلاب اسلامي ياد كرد و افزود: او به فرماندهي سپاه تبريز منصوب مي‌شود و حدود 2 سال در كردستان و آذربايجان شرقي و غربي، به مبارزه با تحركات گروهك‌هاي ضد انقلاب مي‌پردازد.

مهدي خداوردي‌خان‌ با اشاره به صميميت سردار حسين علايي و سردار شهيد مهدي باكري گفت: اين دو نفر حدود دو ماه پس از آغاز جنگ، از منطقه غرب كشور به جبهه‌هاي جنوب مي‌روند و در اين ميان، حسين علايي سمت‌هاي مختلفي مانند رياست ستاد قرارگاه كربلا را برعهده مي‌گيرد.

اين نويسنده برگزيده پانزدهمين جشنواره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس، درباره نقش حسين علايي در روند جنگ اظهار كرد: او در همه سطوح جنگ مانند طراحي و هدايت عمليات حضور داشته و خاطرات او از اين نظر خواندني‌اند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايبنا درباره سطح اطلاعات نظامي بيان شده در كتاب «تاريخ شفاهي سردار حسين علايي» گفت: ما درباره عمليات‌هاي حساسي مانند والفجر 8 كه از نظر طراحي و زواياي تاكتيكي داراي اهميت بود، به بحث و چالش پرداخته‌ايم و ابهام‌ها را رفع كرده‌ايم.

نويسنده كتاب «مهران در تحولات جنگ ايران و عراق» ادامه داد: حسين علايي در سال 1364 به عنوان اولين فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران منصوب مي‌شود و به نظرم اين مقطع از كتاب، نقطه اوج كتاب تاريخ‌شفاهي او خواهد بود. البته اين موضوع به سليقه مخاطب نيز برمي‌گردد.

خداوردي‌خان از نقش نيروي دريايي سپاه در مواجهه با جنگ نفتكش‌ها در طول سال‌هاي دفاع‌مقدس ياد كرد و گفت: فشار عراقي‌ها در حمله به تاسيسات نفتي ايران در جزيره خارك در اواسط دوران جنگ با فعاليت قايق‌هاي تُندرو و پايگاه‌هاي موشكي آن كنترل شد و كاهش پيدا كرد. البته بخش‌هايي از اطلاعات مربوط به نيروي دريايي سپاه در دفاع مقدس، هنوز محرمانه و غيرقابل انتشار است.

وي در ادامه، تاريخ‌شفاهي را معرف شخصيت راوي دانست و افزود: فعاليت و ديدگاه‌هاي هر شخص در جنگ، نشان‌گر درك اجتماعي، سياسي و نظامي اوست و مخاطب با مطالعه فعاليت‌هاي انقلابي تا حضور حسين علايي در جبهه‌هاي جنگ، او را فرمانده‌اي مقتدر خواهد يافت.

مولف كتاب «اول‍ی‍ن ع‍م‍ل‍ی‍ات‌ دری‍ای‍ی‌ س‍پ‍اه‌ پ‍اس‍داران‌ در خ‍ل‍ی‍ج‌ ف‍ارس‌» در پايان يادآور شد: پيش از هر جلسه مصاحبه با حسين علايي، اسناد موجود در مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس را مطالعه مي‌كردم تا تناقض‌هاي احتمالي با اسناد را رفع كنم كه اين روش به استناد كتاب تاريخ‌شفاهي سردار حسين علايي كمك كرد.

كتاب «تاريخ‌شفاهي سردار حسين علايي» در آينده‌اي نزديك و به همت مركز اسناد و تحقيقات دفاع‌مقدس به چاپ خواهد رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط