پنجشنبه ۳ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
منصور انوری: نويسندگان با عقايد گوناگون به نفع مردم بنويسند

منصور انوري، نخستین داستان‌نويس برگزيده جايزه ادبي جلال آل‌احمد، با حضور در خبرگزاري كتاب ايران، ديدگاه‌هايش را درباره چند دستگي در جريان امروز ادبيات ايران بيان كرد و گفت: هر نويسنده‌اي با هر گونه عقايدي مي‌تواند اثر شاخصي بنويسد، ولي مهم آن است كه نويسنده براي جامعه، مردم و حقيقت قلم بزند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، انوري كه دقایقی بعد از دريافت جايزه جلال آل‌احمد از خبرگزاري كتاب ايران بازديد كرد، در پاسخ به اين سوال كه «ارزيابي شما از دودستگي در جريان امروز ادبيات ايران چیست؟» گفت: اين دو دستگي همواره وجود داشته و چيز تازه‌اي نيست. واضح است كه هر انساني حق دارد عقايد خودش را درباره زندگي و هستي داشته باشد.
 
وي در ادامه توضيح داد: كيفيت كارهاي ادبي چندان به مسايل اعتقادي ارتباطي ندارد و هر فردي مي‌تواند با هر عقيده‌اي، كار با كيفيتي داشته باشد، چنانكه دشمنان دين ما گاهي بر ضد اسلام آثار پخته‌ و کارشده‌ای ارايه مي‌كنند. 

نويسنده اثر چند جلدي «جاده جنگ» همچنين در پاسخ به این سوال كه «تعهد نويسنده به اعتقاداتش چطور بايد در اثر ادبي ظهور پیدا کند؟» گفت: نويسندگي و هنر بايد در خدمت جامعه باشند، به عنوان مثال، ادبيات در مورد ما كه مذهبي هستيم، مي تواند بر پايه اعتقادات ديني و استفاده از متون مذهبي شكل بگيرد. در نهايت، اصلي مسلم وجود دارد كه نويسنده در وهله اول بايد توانا باشد و در مرحله بعدي اثري را به نفع جامعه،‌ مردم و حقيقت، خلق كند. 

وي درباره رمان «جاده جنگ» نيز گفت: من سال‌ها وقتم را صرف نگارش اين رمان كردم كه بخش مهمی از آن صرف تحقيق شد و بقيه را به نوشتن كتاب پرداختم.
 
اين داستان‌نويس برگزيده جايزه جلال آل‌احمد، درباره انگيزه‌اش از نگارش اين اثر گفت: بعد از انقلاب منتظر بودم كاري در اين‌باره انجام شود و از سويي هم احساس مي‌كردم كه اين كار ضرورت است و مسايل مهمي درباره كشورمان، ‌مردم و دين وجود دارند كه بايد بيان شوند. در نهايت اين ذهنيت به قالب رمان در آمد، چون رمان مي‌تواند خوانندگان بيشتري داشته باشد.
 
وي در پاسخ به اين سوال كه «اين رمان تا چه حد مبتني بر واقعيات خلق شده است؟» ‌گفت: 90درصد اين اثر واقعي و مبتني بر مستندات است كه به قالب كاملا داستاني در آمده و در مجموع به 80درصد موارد و رويدادهاي آن مي‌توان استناد كرد؛‌ در حالي كه نه تاريخي است و نه تحقيقي. در حقيقت نيم قرن از زندگي فولكلور مردم ايران در این کتاب وصف شده است. همچنین آداب و رسوم مردم شمال خراسان در اين كتاب آمده و در بخش‌هايي از آن آداب و رسوم فراموش شده عشاير آمده است.

منصور انوري نويسنده «كتاب جاده جنگ» و برنده بخش داستان جايزه جلال، دقايقي پس از دريافت جايزه خود در خبرگزاري كتاب حضور يافت و با بخش‌هاي مختلف خبرگزاري كتاب آشنا شد.

آیین پایانی چهارمین دوره جایزه جلال آل احمد عصر چهارشنبه دوم آذر، در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد. در این دوره «جاده جنگ» تالیف منصور انوری برای نخستین بار درحوزه داستان نویسی به عنوان برگزیده شناخته شد. در حوزه نقد ادبی نیز یک اثر برگزیده شد و در بخش تاریخ نگاری سه اثر به طور مشترک به عنوان برگزیده شناخته شدند. یک کتاب نیز در حوزه مستند نگاری شایسته تقدیر معرفی شد. 

جایزه ادبی جلال آل احمد بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بنیان نهاده شد و مراسم آن هرسال دوم آذر همزمان با سالروز تولد این نویسنده برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها