جمعه ۱ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۸
دو تعزيه «مير انجم» تصحيح شد

كتاب «جنگ و صلح به روایت میر انجم» به اهتمام امير پناهي‌فر منتشر شد. در این مجموعه تصحیح دو «تعزیه‌نامه» از ميرزا محمد روحاني (میر انجم) ارايه شده که به ترتیب توالی زمانی و تاریخی نوشته شده‌اند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) پناهي‌فر درباره اين كتاب توضيح داد: نسخه‌ها و مجالس این دفتر، تعزیه نامه‌هایی است که در حال حاضر خوانده نمی‌شود و به 90 سال پيش برمي‌گردد.

وي ادامه داد: مجالسی که اکنون در حال اجرا است از نسخه‌هایی پیروی می‌کنند که ادغام زمینه‌های اصفهان، کاشان، قزوین، اراک، تفرش و غيره محسوب مي‌شود. به نظر نسخه‌نویسان و شبیه‌خوانان گلچین این نسخه‌هاست که به زمینه پایتخت معروف شده. 

پناهي‌فر توضيح داد: این تلفیق و ادغام نسخه به مرور زمینه‌های بومی را از بین خواهد برد ولی به یکسانی و وحدت ادبیات نمایشی ملی مذهبی در سراسر نقاط کشور کمک می‌کند.

وي اظهار کرد: نسخه‌ها و مقاتل در این خطه منتسب به «میر انجم» است که در قیاس با نسخ باقی مانده از «سیدمصطفی میرعزا کاشی» که در منطقه کاشان، اصفهان و غيره بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفته ثقیل‌تر و پر تکلف‌تر به شمار مي‌آيد و صنایع و آرایه‌های ادبیِ بیشتری در اشعار میر انجم به چشم می‌خورد. از اين رو كمتر در بين مردم رسوخ كرده است.

پناهي‌فر ادامه داد: در این مجموعه دو تعزیه نامه ارايه شده که به ترتیب توالی زمانی و تاریخی نوشته شده‌اند. در آغازِ تعزیه‌نامه‌ها توضیحاتی آمده که مربوط به مضمون همان مجلس است و در آن تفاوت‌ها این مجلس با مجلس مشابه زمینه پایتخت به علاوه گوشه‌ها و پیش وقایع و زمان اجرای تعزیه ذکر شده. 

وي ادامه داد: پس از آن اثاث مجلس «آکسسوار» آمده و سپس طرح و رنگ جامه شبیه‌خوانان به تفکیک نوشته شده. 

وي بيان کرد: پس از اتمام تعزیه‌نامه، بحور عروضی اشعار در كتاب ارايه شده که نشان دهنده تنوع بحرهای مختلف و قدرت شاعر است.  مجموع بحرها قریب به بیست و پنج بحر به شمار مي‌آيد و تعدادش از نسخه‌های موجود در مجموعه «خودزکو» فراتر است.

پناهي‌فر تصريح كرد: تدوين اين كتاب از زمان دسترسي به نسخه اصلي، كار تصحيح آن و بررسي بحور مدت هفت ماه طول كشيد.

كتاب حاوي دو مجلس «شهادت حضرت امام حسن(ع) زمينه تفرش» و «مجلس شهادت حضرت امام حسين(ع) زمينه تفرش» است. آلبوم تصاوير و يادداشت تعزيه در تفرش ضميمه اين اثرست.

كتاب «جنگ و صلح به روایت میر انجم» به اهتمام امير پناهي‌فر در شمارگان هزار و 100 نسخه با قيمت سه‌هزار و 500 تومان از سوي انتشارات افراز به فروش مي‌رسد.

ميرزا محمد روحاني معروف به مير انجم در صدر نسخه‌نویسان اراک و توابع آن است و تعزيه‌هاي رايج در اين منطقه منسوب به اوست. وی در گلپايگان به دنیا آمد و در خانواده‌اي روحاني پرورش يافت. مير انجم در سال ۱۳۲۰ هجری قمری در سن 80 سالگي درگذشت و آرامگاه او در روستاي قدمگاه است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها