یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۹
جعفر ابراهيمي: هر گروه سني شعر ويژه‌ خود را دارد

شاعر و نويسنده‌ كودك و نوجوان به مناسبت روز شعر و ادب فارسي گفت: متاسفانه زماني كه نام شعر كودك و نوجوان مي‌آيد به طور كلي مي‌گوييم شعر كودك و نوجوان، در صورتي كه هر گروه سني شعر ويژه‌ خود را مي‌خواهد.-

جعفر ابراهيمي(شاهد) در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اظهار كرد: متاسفانه زماني كه نام شعر كودك و نوجوان مي‌آيد اين دو را باهم مي‌بينيم و به طور كلي مي‌گوييم شعر كودك و نوجوان، در صورتي كه هر يك از گروه‌هاي سني خردسال، كودك، نوجوان و نوجوانان دبيرستاني شعرهاي ويژه خود را دارند.

وي افزود: طبيعي است كه شعر براي هر يك از اين گروه‌هاي سني بايد ويژگي‌هاي خود را داشته باشد و هر حوزه، شاعران ويژه و با توانايي‌هاي خاص خود را مي‌خواهد. هر يك از شاعران در حوزه‌اي خاص تخصص دارند، يكي خردسال، ديگري نوجوان، كودك و تعداد معدودي در هر سه حوزه مهارت دارند.

شاعر مجموعه «آسمان ابري نيست» گفت: يكي از ويژگي‌هاي بارز شعر كودك ذاتي بودن آن است؛ به اين معنا كه شاعر كودك بايد در اين زمينه استعداد ذاتي داشته باشد و يك شاعر حوزه‌ بزرگسال با آموختن اصول شعر كودك نمي‌تواند در اين حوزه شعر بگويد. البته شايد شاعر بتواند شعر بسازد اما مخاطب نمي‌تواند با شعرهاي او ارتباط برقرار كند.

وي افزود: شاعر حوزه‌ كودك و نوجوان، كودك درون خود را حفظ كرده است و نگاهي ساده و طبعي روان دارد كه شعرهاي او با بنيان كودكان و نوجوانان ارتباط برقرار مي‌كند و آنها را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

اين شاعر و نويسنده حوزه كودك و نوجوان، درباره تفاوت‌هاي شعر كودك و نوجوان با شعر بزرگسال، عنوان كرد: «تخيل» كه يكي از عناصر اصلي شعر است در تمام حوزه‌هاي شعري يكسان است و تنها تفاوت حوزه كودك و نوجوان با بزرگسال در كودكانه بودن و ساده بودن اين تخيل است.

شاعر مجموعه شعر كودكان «آمده‌ام دوست بدارم» گفت: مهمترين مساله اين است كه شاعر حوزه كودك از دريچه چشم كودكان به دنيا نگاه كند و خودش را در جايگاه كودك قرار دهد تا مخاطب خودش را در آن شعرها ببيند و روحيات خود را در آنها پيدا كند.

وي گفت: يكي ديگر از ويژگي‌هاي شعر كودك آموزش صحيح زبان فارسي به كودكان است كه كار را قدري مشكل مي‌كند. در واقع شاعران كودك و نوجوان ايثارگرند و چيزهايي را كه خودشان دوست دارند در شعرشان نمي‌آورند بلكه آنچه را مخاطبانشان مي‌خواهند به زيان مي‌آورند.

ابراهيمي افزود: در شعر كودك، وزن شعرها محدود است و شاعر نمي‌تواند در هر وزني شعر بگويد زيرا معمولا شعر كودك آهنگين است و موضوعات آن نيز محدود است.

اين شاعر كودك درباره وضعيت شعر كودك و نوجوان در سال‌هاي كودكي و نوجواني‌اش توضيح داد: در زمان كودكي و نوجواني ما شاعران و نويسندگان كودك و نوجوان فعاليت نداشتند و ما اغلب در حوزه‌ بزرگسال مطالعه مي‌كرديم. نخستين شعرهاي كودك و نوجوان در اوايل جواني من، آن هم در پيك‌هاي دانش‌آموزي منتشر مي‌شد و باز هم به دست ما نمي‌رسيد. 

وي در پايان شاعران مورد علاقه‌اش در دوران نوجواني را اين‌گونه معرفي كرد: من در آن زمان بيش تر شعرهاي حافظ را دوست داشتم. شعرهاي سعدي، سهراب سپهري، فروغ فرخزاد و ... را نيز مي‌خواندم و از هريك از آنها چيزهايي ياد مي‌گرفتم اما شعر «زمستان» مهدي اخوان ثالث از جمله شعرهاي ماندگار در ذهن من است و هنوز هم آن را با خود زمزمه مي‌كنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها