یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۶
جعفر ابراهيمی: شاعر كودك و نوجوان بايد خود را جای بچه‌ها بگذارد

جعفر ابراهيمي(شاهد) در آستانه‌ي روز شعر و ادب فارسي با بيان اين‌كه شاعر كودك و نوجوان بايد خود را جاي كودك و نوجوان بگذارد گفت: كسي كه خود را شاعر كودك و نوجوان مي‌داند و براي آنها قلم مي‌زند بايد جهان را از دريچه‌ي نگاه مخاطبش نگاه كند.

ايبنا نوجوان: شاعر و نويسنده‌ي پيش‌كسوت كودك و نوجوان به خبرنگار ما گفت: شعر كودك و نوجوان تفاوت چنداني با شعر بزرگ‌سال ندارد و هر دو داراي عنصر اصلي «خيال» هستند. تنها در شعر كودك و نوجوان زبان شعر ساده و روان است.

جعفر ابراهيمي(شاهد) تاكيد كرد: شاعر كودك و نوجوان بايد خود را جاي مخاطبش بگذارد و دنيا را از دريچه‌ي نگاه او ببيند تا كودكان و نوجوانان هنگام خواندن شعر، خودشان را در شعر ببينند و احساس كنند حرف خودشان را از زبان شاعر مي‌شنوند.  در اين صورت مخاطب از شعر لذت مي‌برد.

او كار شاعران حوزه‌ي كودك و نوجوان را سخت‌تر دانست و گفت: شاعر كودك و نوجوان نمي‌تواند حرفي را كه خودش مي‌خواهد، به زبان آورد، بلكه بايد حرف‌هاي مخاطبش را بازگو كند به همين دليل مجبور است خود را به دوران كودكي و نوجواني برگرداند و دنيا را از آن زاويه ببيند.

اين نويسنده و شاعر كشورمان با بيان اين كه در كشور شاعران خوبي در حوزه‌ي كودك و نوجوان داريم، چند شاعر را به مخاطبان آثارش معرفي كرد و گفت: شعرهاي مصطفي رحماندوست، شكوه قاسم‌نيا، اسدالله شعباني، افسانه شعبان‌نژاد، ناصر كشاورز، محمدكاظم مزيناني، عباس تَربُن، محمود پوروهاب و ... را بخوانيد و دنبال كنيد.

ابراهيمي افزود: البته اگر از شاعران ديگر نام نبردم به اين دليل نيست شاعران خوب همين چند نفرند. بسياري از شاعران خوب در كشورمان داريم كه هر يك در حوزه‌اي برتر از ديگران هستند، يكي در سرودن شعر كودك، يكي در شعر خردسال و ديگري در سرودن شعر نوجوان شاعران خوب و برجسته‌اي هستند، اما نمي‌توان همه را نام برد.

او در پايان يكي از شعرهاي خودش در حوزه‌ي نوجوان و درباره‌ي شعر كودك را با عنوان «شعرهاي تازه» خواند و گفت: اين شعر را تابستان 88 در قالب نيمايي سروده‌ام و هنوز آن را منتشر نكرده‌ام.
«وقتي كه شعري مي‌نوسم
يك كودك 10 ساله مي‌آيد
                        كنارم مي‌نشيند
تا شعرهاي تازه‌ي من را
                             ببيند
آنگاه پاي شعرهاي تازه‌ام را 
تاريخ و امضا مي‌گذارد»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها