دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
شعرهای جدید راکعی آماده انتشار است

فاطمه راکعی دو مجموعه از سروده‌های اخیرش را آماده انتشار کرده است. همچنین کتاب «منطق در زبان‌شناسی» را در دست ویرایش نهایی دارد. و ي به زودی مقاله‌ای پیرامون «اخلاق در شعر و ادب» را در انجمن ایرانی اخلاق در علوم فناوری ارایه می‌کند.-

راکعی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره دو مجموعه شعر آماده انتشارش گفت: دو دفتر شعر از سروده‌های کلاسیک، سپید و نیمایی‌ام را که از سال 1388 به بعد سروده شده‌اند، آماده انتشار کرده‌ام و امیدوارم این دو مجموعه تا نمایشگاه کتاب سال آینده به چاپ برسند.

وی افزود: این شعرها اغلب پیرامون مضامین اجتماعی سروده شده‌اند و تفاوت چندانی با کارهای قبلی من ندارند. به بیان دیگر ادامه همان آثار پیشین من به حساب می‌آیند.

راکعی به کتاب دیگرش با عنوان «منطق در زبان‌شناسی» اشاره و توضیح داد: در حال حاضر ویرایش نهایی ترجمه این اثر در دست انجام است و از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی تا نمایشگاه سال آینده به چاپ می‌رسد.

وی افزود: این کتاب با رویکرد منطق در ریاضی به مبحث زبان‌شناسی و این‌که زبان‌شناسی تا چه حد در کاربرد و ساختارش از منطق به معنای علمی کلمه بهره می‌گیرد، پرداخته‌ است. زبان روزمره یا زبان عادی به ایجاد ارتباط میان انسان‌ها می‌پردازد و مهم‌ترین عملکرد آن انتقال پیام است.

این شاعر در ادامه از تدوین مقاله‌ای پیرامون «اخلاق در شعر و ادب» خبر داد و گفت: این مقاله را 15 شهریور در محل انجمن ایرانی اخلاق در علوم فناوری ارائه می‌کنم. معتقدم این مبحث از نظر موضوعی و محتوایی بسیار ارزشمند است و تاکنون کار جدی و ویژه‌ای در این زمینه صورت نگرفته است. این در حالی است که چنین مبحثی مطالعات گسترده‌ای را می‌طلبد.

وی به دیدگاه رایج در زمینه این مبحث اشاره کرد و افزود: هنگامی که درباره اخلاق در شعر صحبت می‌شود بیشتر می‌اندیشیم باید شعرهای کلاسیک را بررسی و نکات و سوژه‌های اخلاقی آن‌را مشخص کنیم.

راکعی ادامه داد: این مبحث بیشتر به بحث نظری نیاز دارد. در تدوین این مقاله نیز به مسائلی مانند این‌که اخلاق یا شعر اخلاقی چیست پرداخته‌ام.

وی با تاکید بر اهمیت این مبحث اظهار کرد: این پژوهش می‌تواند مقدمه‌ای برای تحقیق جدی‌تر در زمینه جایگاه اخلاق در شعر و ادب فارسی باشد. پرداختن به این مبحث که پس از مدرنیسم و دیدگاه‌های پسامدرنیسمی آیا اخلاق مفهوم خودش را از دست داده است یا خیر و این‌که به چه صورت خودش را نشان می‌دهد از موضوعات کلیدی در این زمینه است.

این شاعر در پایان افزود: این موضوع پژوهشی می‌تواند در زمینه نقد ادبی و نثر نیز گسترش پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط