دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۹
پارسی‌نژاد «شفیعی‌کدکنی و نقد ادبی» را گردآوری می‌کند

ایرج پارسی‌نژاد گردآوری مطالب آخرین مجلد از مجموعه «تاریخ نقد ادبی معاصر ایران» با عنوان «شفیعی‌کدکنی و نقد ادبی» را در دست انجام دارد. از این مجموعه همچنین «زرین‌کوب و نقد ادبی» مراحل چاپ را طی می‌کند./

پارسی‌نژاد به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت:‌اکنون یادداشت‌های کتاب «محمدرضا شفیعی‌کدکنی و نقد ادبی» را گردآوری می‌کنم.

وی در ادامه توضیح داد: در این کتاب کل آثار شفیعی‌کدکنی با تاکید بر دو کتاب «صور خیال در شعر فارسی» و «موسیقی شعر»، مقالات پراکنده و مجموعه نظریه‌پردازی‌های ایشان در زمینه نقد ادبی بررسی انتقادی می‌‌شوند.

این پژوهش‌گر به معیارهای نگارش آثار این مجموعه اشاره و تشریح کرد: معیار انتخاب صاحب‌نظران در این مجموعه میزان تاثیرگذاری آن‌ها در تاریخ نقد ادبی ایران است. برخی از منتقدان و نظریه‌پردازان آن‌چنان در تاریخ نقد ادبی تاثیرگذار نبوده‌اند و بحث جدیدی را در این فضا ایجاد نکرده‌اند اما برخی دیگر پایه‌گذار سرفصل‌های جدیدی در این حوزه بوده‌اند.

وی اظهار داشت: در این مجموعه به دور از گرایش‌های فلسفی، اجتماعی یا سیاسی این افراد آثار آن‌ها را با توجه به نظریه‌های جدید نقد ادبی بررسی انتقادی کرده‌ام. برهمین اساس در این مجموعه افراد و صاحب‌نظران مختلفی از طیف‌های گوناگون فلسفی یا اجتماعی دیده می‌‌شوند. 

پارسی‌نژاد در ادامه درباره یکی دیگر از مجلدهای این مجموعه گفت: «عبدالحسین زرین‌کوب و نقد ادبی» عنوان یکی دیگر از مجلدهای این مجموعه و در دست انتشار است. تدوین این کتاب نیز براساس مجموعه آثار زرین‌کوب در حوزه نقد ادبی صورت گرفته است.

وی توضیح داد: نخستین کتاب زرین‌کوب با عنوان «فلسفه شعر» که در سال 1323 منتشر شد و در آن سیر تاریخی شعر در ایران بررسی شده است، همچنین کتاب «شعر بی دروغ، شعر بی‌نقاب»، مقالات پراکنده و حتی آثاری که در زمینه مطالعات تصوف دارد را برای تدوین این کتاب بررسی انتقادی کرده‌ام.

این مدرس دانشگاه در پایان افزود: به عبارت دیگر میراث نوشتاری زرین‌کوب با توجه به دیدگاه‌ها و نظریه‌های جدید نقد ادبی در جهان در این مجلد بررسی شده‌اند.

این مجموعه توسط انتشارات سخن به چاپ می‌رسد.

محمدرضا شفیعی‌کدکنی متولد 19 مهر 1318، شاعر و منتقد است. «شبخوانی»، «از زبان برگ»، «درکوچه باغ‌های نیشابور»، «بوی جوی مولیان»، «از بودن و سرودن»، «مثل درخت در شب باران» و «هزاره دوم آهوی کوهی» عنوان برخی از مجموعه شعرهای او هستند.

«صور خیال در شعر فارسی»، «موسیقی شعر»، «تصحیح اسرارالتوحید نوشته محمد بن منور»، «تصحیح تاریخ نیشابور نوشته حاکم نیشابوری»، «تصحیح آثار عطار نیشابوری»، «تصحیح آفرینش و تاریخ»، «مفلس کیمیا فروش» (درباره شعر انوری)، «زبور پارسی»(نگاهی به زندگی و غرل‌های عطار)، «تازیانه‌های سلوک»(درباره قصاید سنایی)، «در اقلیم روشنایی» (تفسیر چند غزل حکیم سنایی)، «شاعر آیینه‌ها» (بررسی سبک هندی و شعر بیدل دهلوی)، «آن سوی حرف و صوت»، مجموعه چهار جلدی «میراث عرفانی ایران»، «ادوار شعر فارسی از مشروطه تا سقوط سلطنت»، «زمینه اجتماعی شعر فارسی»، «شعر معاصر عرب»، «قلندریه در تاریخ سیر دگردیسی یک اندیشه» و « تصحیح غزلیات شمس تبریز» از دیگر آثار منتشر شده شفیعی‌کدکنی اند.

عبدالحسین زرین‌کوب متولد 27 اسفند 1301 در بروجرد، ادیب، تاریخ‌نگار و منتقد ادبی است. آثار او به‌عنوان مرجع عمده در مطالعات تصوف و مولوی‌شناسی شناخته می‌شوند. این پژوهش‌گر در 24 شهریور 1378 در تهران درگذشت.

«با کاروان حله» (مجموعه‌ای از نقد ادبی)، «شعر بی‌دروغ، شعر بی‌نقاب»، «از کوچه رندان» (بحث و بررسی و نقد اشعار حافظ شیراز و تشریح شرایط سیاسی و اجتماعی شیراز در زمان شاه مسعود)، «سیری در شعر فارسی» (بحثی انتقادی در شعر فارسی و تحول آن با نمونه‌هایی از شعر شاعران)، «سر نی» (نقد و شرح تحلیلی و تطبیقی مثنوی معنوی)، «بحر در کوزه» (نقد و تفسیر قصه‌ها و تمثیلات مثنوی معنوی)، «پله پله تا ملاقات خدا» (درباره زندگی، سلوک، و اندیشه مولانا)، «پیر گنجه»، «آشنایی با نقد ادبی»، «از گذشته ادبی ایران»، «از نی نامه»، «دیدار با کعبه جان» (درباره زندگی، آثار و اندیشه خاقانی) و «نامورنامه» (درباره فردوسی و شاهنامه) از جمله آثار او هستند.

ایرج پارسی‌نژاد متولد 1317 در آبادان فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی و کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی همگانی و زبان‌های باستانی است. او ضمن تحصیل دانشگاهی به عنوان ویراستار و مدیر تولید موسسه‌ انتشاراتی فرانکلین به فعالیت مشغول بوده است. همچنین پس از تاسیس «بنیاد فرهنگ ایران» توسط پرویز ناتل خانلری در سال 1343 به عنوان پژوهش‌گر برای همکاری با این مرکز دعوت شد.

وي تحصیلات خود را در مقطع دکترا در دانشگاه آکسفورد گذرانده و موضوع رساله او «تاریخ نقد ادبی جدید و متفکران قرن نوزدهم ایران» بوده است.

«احسان طبری و نقد ادبی»، «ملک‌الشعرای بهار و نقد ادبی»، «خانلری و نقد ادبی»، «علی دشتی و نقد ادبی»، «فاطمه سیاح و نقد ادبی» و «نیما یوشیج و نقد ادبی» از این مجموعه منتشر شده اند. در مجموعه «تاریخ نقد ادبی معاصر ایران» نیز پیش‌تر کتاب‌هایی با عنوان «روشنگران ایرانی و نقد ادبی» منتشر شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط