دوشنبه ۶ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۳
رباعیات سنایی و «خلاصة‌الاشعار» منتشر می‌شود

تصحیح «رباعیات سنایی» و تذکره «خلاصة‌الاشعار» توسط سیدعلی میرافضلی به پایان رسیده و مراحل نهایی بازنگری را طی می‌کنند. حدود 200 رباعی سنایی برای نخستین‌بار در این تصحیح ارائه می‌شود.این نسخه‌ها متعلق به کتابخانه‌های «علامه دهخدا» و «موزه بریتانیا» هستند و دو نسخه نیز در قم موجود بود.\

میرافضلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تصحیح رباعیات سنایی گفت: سال گذشته به تصحیح رباعیات «سنایی غزنوی» بر اساس نسخه‌های جدیدی از دیوان او پرداختم. هرچند پیش‌تر کلیات سنایی چندین‌بار تصحیح و منتشر شده است، اما با کشف نسخه‌های جدید تصحیح مجدد آثاری از این دست ضروری است. 

وی ادامه داد: حدود 750 رباعی در این کتاب آمده است که 200 رباعی آن برای نخستین‌بار ارائه می‌شود. همچنین حدود 32 نسخه از این اثر موجود است؛ اما از این میان هشت اثر، نسخه اصلی به حساب می‌آیند.

این مصحح با تاکید بر دستیابی به چند نسخه جدید اظهار داشت: این نسخه‌ها متعلق به کتابخانه‌های «علامه دهخدا» و «موزه بریتانیا» هستند و دو نسخه نیز در قم موجود بود. تصحیح «رباعیات سنایی» را نیز با این نسخه‌ها بازنگری و مقایسه کرده‌ام و کل کار با نظر و تایید نهایی محمدرضا شفیعی‌کدکنی منتشر می‌شود.

وی به نقش سنایی در تحول رباعی در زبان فارسی اشاره و تشریح کرد: رباعیات سنایی پس از انتشار توانستند توجه محافل عرفانی را به خود جلب کنند. برهمین اساس و با توجه به تاثیرگذاری سنایی در تاریخ رباعی، در مقدمه‌ای که بر این اثر نوشته‌ام نقش سنایی در تحول رباعی و ضرورت تصحیح مجدد آثار او را توضیح داده‌ام.

خلاصة‌الاشعار و شرح حال شاعران صفوی
میرافضلی در ادامه از تصحیح بخش «یزد، کرمان و سیستان» کتاب «خلاصة‌الاشعار» خبر داد و گفت: این تذکره توسط تقی‌الدین کاشانی و در قرن 11 تالیف شده است و بزرگ‌ترین تذکره موجود در زبان فارسی به حساب می‌آید که شرح حال شاعران از آغاز شعر دری تا شاعران دوره صفوی را در برمی‌گیرد.

وی به تصمیم مرکز پژوهشی میراث‌ مکتوب اشاره و تصریح کرد: مفصل‌ترین بخش این کتاب مربوط به شاعران صفوی است. مرکز پژوهشی میراث مکتوب نیز تصمیم به تصحیح و انتشار این بخش گرفته است که توسط مصححان مختلف انجام می‌شود.

این شاعر افزود: این کتاب فصل‌های مختلفی دارد و تنظیمات کتاب براساس تقسیمات اقلیمی است.

وی درباره تعداد شاعرانی که در بخش «یزد، کرمان و سیستان» معرفی شده‌اند، گفت: شرح حال 35 شاعر در این بخش آمده است. عده‌ای از این شاعران هم‌چون وحشی بافقی صاحب دیوان اشعار هستند اما اغلب آن‌ها شاعران بی‌دیوان هستند و مجموعه شعری از آن‌ها در دسترس نیست.

میرافضلی ادامه داد: این اثر اطلاعات منحصر به فردی را از زندگی شاعران به ویژه در دوره صفویه در اختیار ما قرار می‌دهد.

وی در پایان درباره نسخه‌هایی که در این تصحیح به‌کار گرفته است، یادآور شد: نسخه‌های متعددی از بخش‌های مختلف این کتاب موجود است. من در تصحیح بخش «یزد، کرمان و سیستان» از نسخه‌های موجود در کتابخانه شخصی ادیب برومند و دانشگاه تهران و دو نسخه کمکی در کتابخانه ملک و مجلس شورای اسلامی استفاده کرده‌ام.

سیدعلی میرافضلی متولد 1348 در رفسنجان و فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. از جمله آثار او می‌توان به مجموعه شعرهای «تقویم برگ‌های خزان»، «گنجشک ناتمام»، «رباعیات خیام در منابع کهن»، «گوشه تماشا»(مروری بر جریان رباعی معاصر از 1300 تا 1382)، تصحیح «رباعیات فکری مشهدی»، تصحیح «رباعیات سنایی غزنوی» و تصحیح «رباعیات حامد بن ابی‌الفخر اوحدالدین کرمانی» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط