یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۰
«مراسم یادبود افشار» برگزار می‌‌شود

علی ایرانی، مدیر مرکز پژوهشی میراث مکتوب، از ارائه پیشنهادی مبنی بر نامگذاری خیابانی به نام ایرج افشار خبر داد. همچنین از سوی این مرکز مراسم یادبود و رونمایی از سه کتاب جدید و سردیس او در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.\

ایرانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: پیشنهاد نامگذاری یکی از خیابان‌ها اطراف منزل ایرج افشار به نام او، پیش از عید و طی نامه‌ای به شورای شهر از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب ارائه شده است.

وی افزود: امیدوارم با توجه به سوابق علمی و فعالیت‌های ایشان این پیشنهاد هرچه زودتر تصویب و مراحل اداری آن طی شود تا در «مراسم یادبود ایرج افشار» بتوانیم این خبر را اعلام کنیم.

سردیس افشار رونمایی می‌شود
مدیر مرکز پژوهشی میراث مکتوب در ادامه از برپایی مراسم یادبودی برای افشار و رونمایی از سه کتاب او خبر داد و اظهار داشت: این مراسم اواخر اردیبشهت یا اوایل خرداد در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. در این مراسم، رونمایی سه عنوان از آخرین کتاب‌های افشار نیز صورت می‌گیرد.

وی درباره دیگر بخش‌های این مراسم توضیح داد: حدود 15 تا 20 سخنرانی توسط استادان و آشنایان افشار و در زمان‌های 10 تا 15 دقیقه‌ای درباره این شخصیت و آثار علمی او انجام می‌شود. نمایش فیلمی از حضور ایشان در مراسم و جلسات مختلف مرکز پژوهشی میراث مکتوب و رونمایی از سردیس او از دیگر بخش‌های این مراسم خواهد بود.

ایرانی با اشاره به حضور افشار در مراسم رونمایی از «سردیس علامه قزوینی» (ساخته شده توسط جمشید ماهرنیا) ادامه داد: «سردیس ایرج افشار» نیز توسط همین هنرمند طراحی و ساخته شده است. همچنین نمایشگاهی از آثار و نسخه‌های تصحیح شده توسط افشار همزمان با این مراسم برپا می‌شود.

رونمایی از سه کتاب جدید افشار :
کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی 
کتاب‌شناسی فردوسی 
عهد حسام
 
وی درباره عنوان آثار جدید افشار که در مراسم یادبود او رونمایی می‌شوند، گفت: «کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی» عنوان یکی از این کتاب‌هاست. این کتاب مجموعه‌ای از اطلاعاتی را در برمی‌گیرد که افشار طی پژوهش‌ها و مطالعه متون مختلف فیش‌برداری کرده بود. این کتاب در حقیقت فرهنگ اصطلاحات و کاربردهای کاغذ است و تدوین آن دامنه گسترده پژوهش‌های افشار را نشان می‌دهد.

مدیر این مرکز در ادامه توضیح داد: «کتاب‌شناسی فردوسی» عنوان اثر دیگری است که برای نخستین‌بار نفوذ، توجه و اهمیت شاهنامه فردوسی در جهان را نشان می‌دهد و منبعی برای تحقیق و پژوهش است. این کتاب حدود هفت هزار مدخل در ارتباط با شاهنامه را معرفی می‌کند. این اثر در همایش بین‌المللی «هزارمین سال سرایش شاهنامه» که از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی 24 و 25 اردیبهشت برگزار می‌شود نیز ارائه خواهد شد.

وی درباره کتاب سوم افشار اظهار داشت: کتاب «عهد حسام» سفرنامه‌ محمود میرزا قاجار از لرستان به سوی خوزستان در سال 1245 قمری اثر دیگری است که توسط این مرکز به چاپ رسیده است. 

ایرج افشار در 16 مهر 1304 در تهران متولد شد. پدر او، محمود افشار یزدی(درگذشته به سال 1362)، بنیان‌گذار مجله «آینده» و «موقوفات افشار» بود. او در سن 85 سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت.

برخی آثار افشار در زمینه کتاب‌شناسی و فهرست‌نگاری عبارت از «کتاب‌های ایران» 13 جلد(1333 تا 1354)، «فهرست مقالات فارسی»(1340 تا 1356)، «فهرست کتاب‌شناسی ایران»(1342)، «فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس»( 1345 تا 1348)، «کتاب‌شناسی 10ساله»(1342 ـ 1333)، «فهرست مقالات ایران‌شناسی در زبان اردو»(1372) و منابع و فهرست‌نگاری‌های متعدد دیگر هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط