سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶
كتاب موسيقي تنبوري يارسان تدوين شد

بهمن كاظمي، پژوهشگر و دبير شوراي پژوهش موسيقي مقامي و محلي فرهنگستان هنر، از تدوين و چاپ دو جلد كتاب با عنوان «موسيقي يارسان از دير باز تاكنون» و «شرح آوانگاري نغمه‌هاي موسيقي تنبوري» خبر داد.\

كاظمي به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: در كتاب «موسيقي يارسان از ديرباز تاكنون» به بررسي موسيقي تنبوري كه نماد موسيقي باستاني را در خود جاي داده، پرداختم. اين نوع موسيقي درباره سده‌هاي گذشته است و در مناطق غربي كشور نزد گروه‌هاي قومي كه به باورهاي باستاني اعتقاد دارند حفظ و نگهداري مي‌شود. 

وي ادامه داد: در اين كتاب موسيقي تنبوري تجزيه و تحليل شده و فلسفه وجودي آن بيرون كشيده شده است. در راستاي اين تحقيق و پژوهش به تدوين دو كتاب دست يافتم، نخست بحث‌هاي نظري، هستي شناسي و تفكري كه تا به امروز باقي مانده و در ادامه پيوند آن با موسيقي و چگونگي ادامه داشتن آن تا امروز. 

كاظمي توضيح داد: كتاب دوم به شرح آوانگاري نغمه‌ها همراه با ترجمه آنان اختصاص دارد و به ضميمه لوح فشرده صوتي و تصويري نغمه‌ها منتشر خواهد شد.

وي با بيان اينكه 114 مقام در اين دو جلد كتاب معرفي شده كه تاكنون شنيده نشده، بيان داشت: موسيقي تنبوري به دليل فرم موسيقي و محتواي كلامي كه در آن وجود دارد قديمي‌ترين و كهن‌ترين منبع موسيقي است كه در ايران باقي مانده. 

كاظمي ادامه داد: نغمات و كلامي كه با اين نغمه‌ها همراه است مشابهت زيادي با فارسي پهلوي ميانه دارد. به لحاظ فلسفي انديشه‌هاي آن از دوران ميترايسم آغاز شده و در دوران اسلامي با انديشه اسلامي آميخته مي‌شود و يك نوع عرفان ايراني اسلامي را به وجود مي‌آورد.
 
وي افزود: بسياري از اين نغمه‌ها شرح حال زندگي بزرگان است و كلام‌ شخصيت‌هايي چون منصور بن حلاج، مولوي، شمس و عرفاي ديگر كه در ادبيات كلاسيك ما شناخته شده‌اند را در خود جاي داده است.

كاظمي توضيح داد: فرقه‌اي كه اين موسيقي را مي‌نوازند به غريبه‌ها اجازه نمي‌دهند در جمع‌هاي خصوصي آنان حضور يابند. حضور در جمع اين قوم مراحل سختي دارد ولي من با هدف خدمت به فرهگ سالها در جمع آنان شركت كردم تا اعتمادي به وجود آمد و به من اجازه دادن درباره فلسفه و ويژگي اين موسيقي تحقيق كنم.

وي ادامه داد: جايگاه اين نوع موسيقي در مناطق گوران، دالاهو، كلهر و مناطق وابسته به مناطق كرمانشاه است و اين نوع موسيقي در اين مكان‌ها متمركز شده است.

كاظمي با بيان اينكه نغمات موسيقي تنبوري هيچ ارتباطي با موسيقي امروز ندارد و شكل آن كاملا متفاوت است، گفت: اين نوع موسيقي را مقدس مي‌شمارند و نوازندگان آن افراد خاص و استثنايي هستند.

وي افزود: دو كتاب «موسيقي يارسان از دير باز تاكنون» و «شرح آوانگاري نغمه‌هاي موسيقي تنبوري» توسط موسسه تاليف، ترجمه و نشر آثار هنر (متن) منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط