شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۵
دومین همایش شعر زنان برگزار می‌شود

فاطمه راکعی، دبیر دومین همایش بین‌المللی «کارنامه صد سال شعر زنان فارسی‌سرا» از برگزاری این همایش در هفته نخست خرداد خبر داد و گفت: چکیده مقالات منتخب این همایش در دست چاپ است و تا زمان برگزاری همایش منتشر و ارائه می‌شود.\

راکعی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به ارائه توضیحاتی درباره اهداف و محورهای این همایش پرداخت و گفت: هدف از برگزاری این همایش فراهم آوردن فرصتی برای محققان و منتقدان شعر امروز است تا با پژوهش‌هایی تازه در این زمینه به معرفی آثار برجسته و مطرح زنان شاعر بپردازند.

وی در ادامه توضیح داد: از دیگر اهداف این همایش می‌توان به بالا بردن آگاهی عمومی نسبت به شعر زنان، بررسی منتقدانه شعر زنان، آشنایی با منتقدان این حوزه و آثار آن‌ها و آشنایی با شاعران زن فارسی‌زبان در کشورهای همسایه اشاره کرد.

راکعی با تاکید بر این موضوع که بررسی آثار پروین اعتصامی محور اصلی همایش دوم است اظهار داشت: بر همین اساس در فراخوان مقاله برای این همایش محورهای پیشنهادی «نقد و بررسی همه جانبه آثار پروین»، «معرفی آثار»، «جامعه‌شناسی شعر زنان»، « ویژگی‌های زبانی شعر زنان» و «نقد شعر» در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که مقالات ارسال شده به دبیرخانه از چه سطحی برخوردار هستند، گفت: در این دوره شاهد استقبال گسترده‌تر پژوهش‌گران و شاعران زن ایرانی و غیرایرانی بودیم. همچنین محورهای انتخابی برای مقالات، مباحثی را که تاکنون کمتر پرداخته شده‌‌اند در برمی‌گرفت. در بررسی‌های انجام شده مشخص شد این مقالات از سطح علمی بالایی برخوردارند.

این شاعر به حضور شاعران فارسی‌زبان غیر ایرانی در این همایش اشاره و تصریح کرد: محققان و شاعرانی از کشورها‌یی چون افغانستان، پاکستان و تاجیکستان نیز مقالات خود را به دبیرخانه این همایش ارسال کرده‌اند و در همایش حضور خواهند داشت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه همایش دوم چه تفاوت‌هایی با نخستین همایش دارد اظهار داشت: سعی شده است این همایش مکمل همایش پیشین باشد و در نظر داریم در سال‌های آینده نیز با همین شیوه پژوهش در حوزه شعر زنان را گسترش دهیم تا بتوانیم آثار تمامی شاعران زن فارسی‌سرا را از جنبه‌های مختلف ادبی، زبانی و محتوایی بررسی علمی کنیم.

دبیر این همایش ادامه داد: از سوی دیگر متاسفانه این دوره از همایش به صورت یک‌روزه برگزار می‌شود و برهمین اساس تعداد اندکی از مقالات امکان ارائه پیدا می کنند.

وی در ادامه با تاکید بر این که تاکنون کار منسجمی در ارتباط با شعر زنان صورت نگرفته است، تشریح کرد: در این دوره بیش از 100مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد. با بررسی‌های صورت گرفته برخی از مقالاتی که به مباحث تکراری پرداخته بودند و یا از سطح علمی بالایی برخوردار نبودند حذف شدند. در نهایت حدود 50 مقاله به عنوان مقالات برتر انتخاب شده‌ است.

راکعی در پاسخ به این پرسش که چاپ کتاب مجموعه مقالات نخستین همایش در چه مرحله‌ای است و آیا مقالات همایش دوم نیز به چاپ می‌رسد یا خیر، توضیح داد: متاسفانه به دلیل بدقولی یکی از نهادهای مسوول در این زمینه هنوز موفق به چاپ این کتاب نشده‌ایم. اما در حال حاضر کتاب چکیده مقالات همایش دوم در دست چاپ است و در نظر داریم مجموعه مقالات برتر این همایش را نیز همراه با مقالات نخستین همایش به چاپ برسانیم.

وی در پایان یادآور شد: برپایی نمایشگاهی از آثار برجسته شعر زنان در حوزه‌هایی چون مجموعه اشعار، نقد شعر و ترجمه شعر و همچنین برپایی شب شعر زنان از بخش‌های جنبی این همایش خواهد بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۲
    مرسي ازاين همه زحمت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط