چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
برندگان جایزه گنکور در 4 بخش معرفی شدند

جایزه معتبر گنکور فرانسه برندگان خود را در چهار بخش بیوگرافی، رمان‌اولی، داستان کوتاه و شعر معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل ازلیورابدو-آکادمی گنکور اسامی برندگان نهایی خود در فصل بهار را در 4 بخش مجزای بیوگرافی، رمان‌اولی، داستان کوتاه و شعر به طور همزمان معرفی کرد.

 در بخش رمان‌اولی رمان «دجله برایت بگرید» نوشته امیلین الفاتو از انتشارات الیزاد برنده جایزه گنکور شد. رمان‌های «ثروتمند همچون یک شاهزاده» نوشته ابگیل آسور،«زیتا» نوشته الیویه هرسند و «شیطان تپه گرگ‌ها» نوشته دیمیتری روشون-بوری از دیگر نامزدهای نهایی جایزه گنکور در بخش رمان‌اولی بودند.

در بخش گنکور بیوگرافی، پالین درفیوس، نویسنده فرانسوی برای کتاب بیوگرافی «پل موراند» که از سوی نشر  گالیمار منتشر شده بود برنده شد. گفتنی است که اثر برگزیده جزو نامزدهای نهایی برای دریافت این جایزه قرار نداشت. «سزار و تو» نوشته ماریان آلفانت، «هلمت و ژون، پرتره‌های متقاطع» نوشته خوزه الوارز، «لوئی ژوه» نوشته الیویه مونی و «ادمون روستان، رنگ‌های متنوع» نوشته توماس سرتیلانژ از انتشارات آتلانتیکا، آثاری بودند که در مرحله نهایی برای دریافت این جایزه معرفی شده بودند.
 
در بخش گنکور شعر نیز ژاک روبو، شاعر و ریاضیدان فرانسوی برای مجموعه آثار خود که بالغ بر 50 کتاب است موفق شد برنده جایزه گنکور شعر در سال 2021 شود. او پیش از این در سال 1990 نیز جایزه بزرگ ملی شعر را دریافت کرده بود.

در بخش داستان کوتاه نیز سه‌گانه «و جنگ تمام شد» نوشته شموئیل تی. می‌یر که در ماه مارس سال جاری از سوی انتشارات متروپولیس منتشر شده بود به عنوان برنده این بخش از جایزه گنکور معرفی شد. «توفان‌ها» نوشته سیلون پرودوم از انتشارات گالیمار، «روزهای آخر» نوشته سیریل روژه لاکان از انتشارات گراسه و «تنها در محاصره سگ‌هایی که گاز می‌گیرند» نوشته دیوید توماس از انتشارات الیویه دیگر آثاری هستند که برای دریافت جایزه گنکور در بخش داستان کوتاه وارد رقابت در مرحله نهایی شده بودند.

جایزه گنکور مهم‌ترین جایزه‌ ادبی در فرانسه است که در پی وصیت ادمون دو گنکور در سال ۱۸۹۶ بنیان گذاشته ‌شد.

آکادمی گنکور علاوه بر جایزه اصلی خود که هر سال در ماه نوامبر اهدا می‌شود و مهم‌ترین و معتبرترین جایزه ادبی فرانسه به‌شمار می‌آید، جوایز جانبی دیگری نیز دارد که شامل جایزه گنکور برای اولین رمان، جایزه گنکور دبیرستانی‌ها، جایزه گنکور داستان کوتاه، جایزه گنکور شعر، جایزه کنگور زندگی‌نامه‌نویسی و جوایز گنکور به انتخاب برخی کشورها می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها