شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
دستگیری کتاب‌دزد ماهر در ایتالیا

یک مرد 48 ساله ایتالیایی که طی سال‌ها برای خود یک کتابخانه خصوصی چشمگیر با دزدی از کتابخانه‌های عمومی و دانشگاه‌ها درست کرده بود توسط پلیس دستگیر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اکتوالیته- پلیس محلی ناحیه ونتو ایتالیا موفق شدند مردی 48 ساله را که با دزدی کتاب از کتاب‌خانه‌های عمومی طی سال‌ها، یک کتابخانه چشمگیر از کتاب‌های علمی و دانشگاهی برای خود درست کرده بود دستگیر و روانه زندان کنند.

اتهام این مرد دزدی گسترده و پنهان کردن اموال مسروقه که شامل بیش از 1100 جلد کتاب به ارزش 80 هزار یورو بوده اعلام شده است.

پلیس محلی شهر وتنو ایتالیا این مرد را در حال خروج از یکی از کتابخانه‌های این شهر دستگیر کرده. او عادت داشته کتاب‌ها را از چندین کتابخانه مختلف خصوصا کتابخانه‌های دانشگاه بردارد. آن روز در کوله پشتی او سه کتاب بوده که به تازگی برداشته و درخواستی نیز برای امانت به کتابخانه مذکور ارائه نداده بوده است.

در کتابخانه این مرد مجموعه‌ای شگفت از کتاب‌های عمدتا علمی و دانشگاهی، کتاب‌های بیوگرافی از افراد مختلف، کتاب‌های تاریخی و حتی فرهنگ‌های لغت موجود بوده که کتاب‌ها بر اساس سیستمی خاص بر اساس مبدا اثر یعنی با اشاره به کتابخانه‌ای که کتاب از آنجا به سرقت رفته، طبقه‌بندی شده بودند. آن طور که به نظر می‌رسد او هیچ قصدی برای ایجاد بازار سیاه برای کتاب‌هایش نداشته است.

آن‌طور که از گزارش پلیس معلوم شده متهم مردی 48 ساله و تحصیل‌کرده رشته شیمی بوده که موفق به گذراندن پایان‌نامه خود در این رشته نشده و در گذشته به عنوان دستیار فنی یک دانشگاه مشغول به کار بوده است.

او درباره انگیزه خود از سرقت این تعداد کتاب گفته که آرزو داشته یک کتابخانه شخصی بزرگ داشته باشد و دلیل آن جبران احساس شکست در زندگی شخصی‌اش بوده که البته عشق به کتاب و فرهنگ هم در آن دخیل بوده است. او در ادامه توضیح داده «در زندگی‌ام هیچ‌وقت نتوانستم کاری را به خوبی انجام دهم؛ اما یکباره خودم را دیدم که ذره ذره در حال ساخت یک چیز زیبا به زیبایی یک کتابخانه هستم. عاشق بوی کتاب‌ها هستم. عاشق ورق زدنشان؛ اما فراتر از همه این‌ها تشنه یادگیری هستم. همه این کتاب‌ها را خوانده‌ام. بیش از هزار جلد کتابی که از کتاب‌خانه‌های مختلف برداشته‌ام.»

روانکاوی که در این پرونده ورود کرده گفته متهم از نوعی اختلال روانی رنج می‌برد هرچند خود او ترجیح می‌دهد اسم عشق بی‌حدو مرز و بدون محدودیت روی آن بگذارد؛ عشقی به دانش و دانستن که او را به یک جرم فرهنگی واداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها