چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
حراج خطای املایی فیتز جرالد در یک نامه

یک نامه از فیتز جرالد که نویسنده امریکایی در آن مرتکب چند خطای املایی شده بود در یک حراجی 40 هزار دلار به فروش رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اکتوالیته- وقتی آثار نویسندگان بزرگ و مشهور را می‌خوانیم لزوما به ویراستاران‌ آن آثار فکر نمی‌کنیم. در نامه‌ای که یک قرن پیش توسط اسکات فیتزجرالد نوشته شده نویسنده آمریکایی مرتکب چند خطای املایی شده که این سوال را پیش می‌کشد آیا لازم است این آثار دوباره به دقت خوانده و بازبینی شوند؟ با این حال امروزه این نمونه دست‌نوشته‌ها برای حراجی‌ها درآمد خوبی به همراه دارند. نمونه‌اش نامه دست‌نوشته خالق «گتسبی بزرگ» که 40 هزار دلار در حراجی RR  واقع در بوستون به فروش رسیده است.

این نامه حوالی سال 1920 توسط اسکات فیتزجرالد خطاب به شخصی هم‌نام خودش نوشته شده. نویسنده مشهور در این نامه در واقع یک پاسخ طولانی به یک نامه به همان اندازه طولانی به شخصی به نام فیتز جرالد داده بوده است.

جان فیتز جرالدی که نویسنده امریکایی خطاب به او نامه نوشته از طرفداران جهان داستان‌نویسی اسکات فیتزجرالد بوده و به تازگی خواندن اولین رمان نویسنده مورد علاقه‌اش با عنوان «آن سوی بهشت» را به پایان رسانده بوده است. به همراه این نامه عکسی هم از زلدا سایر که در همان سال با فیتزجرالد نویسنده ازدواج کرده بود وجود داشته است.  

اما آن‌چه این نامه را از باقی کارهای نویسنده «گتسبی بزرگ» متمایز می‌کند بیش از هر چیز شیوه نگارش مبهم و غیر دقیق نویسنده‌اش بوده که بارها هم آن را به کار برده است. سایت NothJersay برخی از این اشتباهات املایی را نشان داده است.

در این نامه به عنوان مثال فیتز جرالد در جایی کلمه perspective به معنای چشم‌انداز را با کلمه prospective به معنای احتمالی و آینده اشتباه به کار برده بوده است.

بابی لیوینگستون، مدیر اجرایی این حراجی می‌گوید «هیچ نظری درباره این نامه نمی‌توانم داشته باشم. وقتی خودم هم بارها مرتکب خطاهای املایی فاحشی شده‌ام و برای همین هم است که همه ما به ویراستار نیاز داریم.»

فرانسیس اسکات فیتز جرالد نویسنده رمان و داستان‌های کوتاه متولد سال 1896 میلادی در امریکا بود که از او به عنوان یکی از مهم‌ترین نویسندگان قرن بیستم میلادی یاد می‌کنند که آثارش نمایانگر عصر جاز در امریکا است. مهم‌ترین اثر او «گتسبی بزرگ» است که در سال 1925 منتشر شد. فیتز جرالد در سن 44 سالگی و بر اثر حمله قلبی از دنیا رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها