پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
تبعیض نژادی در انتشارات بریتانیا به روایت برنده جایزه بوکر

برنادینو ایواریستو برنده جایزه بوکر سال 2019 یکی از سخنرانان افتتاحیه برنامه‌های دیجیتال نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال بود. وی در سخنرانی‌اش از تبعیض نژادی در انتشارات بریتانیا شکایت کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، برنادینو ایواریستو برنده جایزه بوکر سال 2019 یکی از سخنرانان افتتاحیه برنامه‌های دیجیتال نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال بود که قرار است تا 18 اکتبر ادامه داشته باشد. امسال نمایشگاه کتاب فرانکفورت به خاطر شیوع ویروس کرونا تنها به صورت دیجیتال برگزار می‌شود.
 
برنارینو ایواریستو به عنوان اولین نویسنده سیاه‌پوست توانست با رمان «دختر، زن، دیگری» نامزد و برنده جایزه ادبی بوکر شود. این رمان هشتمین اثر اوست که ماجرای کتاب درباره زندگی 12 شخصیت است که بیشتر آنها سیاه‌پوست، بریتانیایی و زن هستند. اواریستو، اولین زن سیاه‌پوستی است جایزه ادبی من بوکر را دریافت می‌کند.
 
نویسنده سیاه‌پوست بریتانیایی در سخنرانی خود به مشکلات نویسندگان رنگین‌پوست در کشورش اشاره کرد و گفت طبق آمارهای موجود تنها یک درصد از نویسندگان بریتانیایی رنگین‌پوست هستند و این یک مشکل و معضل است.
 
ایواریستو در سخنرانی مجازی خود که از پورتال رسمی نمایشگاه کتاب فرانکفورت پخش می‌شد، گفت: از این تریبون مجازی می‌خواهم درد دل‌های نویسندگان سیاه‌پوست را منعکس کنم که سال‌ها در کتاب‌ها و یادداشت‌هایم آنها را نوشته‌ام. در سال‌های متمادی گذشته نویسندگان سیاه‌پوست همیشه در حاشیه بوده و توانایی آنها با رنگ پوست‌شان زیر سوال رفته است. در این میان زنان نویسنده بیشتر تحت فشار قرار داشتند.
 
وی افزود: به عنوان یک نویسنده می‌خواهم نسبت به عدم حضور نویسندگان رنگین‌پوست در لیست انتشارات معتبر دنیا شکایت کنم چون به نظر می‌رسد هژمونی سفید ادبیات در سراسر جهان اجازه عرض اندام به نویسندگان رنگین‌پوست را نمی‌دهد.
 
ایواریستو در سخنرانی خود به آمارهای افزایشی تعداد شاعران سیاه‌پوست در انگلیس نیز اشاره کرد و از تاسیس جایزه شعرای آفریقایی با همکاری دانشگاه برونل خبر داد. وی گفت: هدفش از تاسیس این جایزه شناساندن استعدادهای شعر کشورهای آفریقایی به تمام مردم جهان است.
 
وی در ادامه سخنرانی مجازی خود از ناشران خواست نه تنها از کتاب‌های نوشته شده توسط نویسندگان رنگین‌پوست استفاده کنند بلکه کارمندان نژادهای دیگر را نیز استخدام کنند. اخیرا اتحادیه ناشران بریتانیا اعلام کرده بود که تنها 18 درصد از کارمندان انتشارات این کشور رنگین‌پوست هستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها