پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
فداکاری به روش علمی، پشت سنگرهای جنگ جهانی اول

کتاب «یک شخصیت غالب» نوشته سامانث سیبرمانین شرح مفصلی از زندگی‌نامه جی بی اس هالدن دانشمند و زیست‌شناس برجسته بریتانیایی است. وی برای پژوهش‌هایش دست به فداکاری‌هایی چون بو کردن مقادیر خطرناک دی اکسیدکربن و نوشیدن اسید هیدروکلریک می‌زد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از bookauthority کتاب «یک شخصیت غالب» نوشته سامانث سیبرمانین، زندگی‌نامه جی بی اس هالدن دانشمند بریتانیایی قزن نوزدهم و بیستم میلادی را روایت می‌کند.
 
هالدن زیست‌شناس و متخصص ژنتیک بی‌نظیر و برجسته‌ی بود که ابتکارات آن برای دانشمندان دیگری چون آلدوس هاکسلی الهام‌بخش بود.
 
هالدن زندگی عجیب و غریبی داشت. وی کسی بود که فداکاری به روش علمی برای نخستین بار به وی الهام شده بود. وی در سنگرهای جنگ جهانی اول نخستین مقاله علمی خود را نوشت و در همان موقعیت آزمایشات بیشماری داشت؛ از جمله استنشاق مقادیر خطرناک دی‌اکسید کربن و نوشیدن اسید هیدروکلریک.
 
وی به عنوان یک متخصص ژنتیک درک ما را از فرآیند تکامل متحول کرده است، اما هم دوره‌ای هایش او را همه چیز دان صدا می‌زدند. یکی از دانشجویانش او را به عنوان آخرین مردی می‌خواند که همه چیز را می‌داند و بسیار شناخته شده است.
 
او در روزنامه‌ها و مجلات به طور گسترده‌ای در مورد علم و سیاست نوشت و در تالارهای شهر و رادیو سخنرانی می‌کرد. همه اینها باعث شد تا در روزگاری مانند انیشتین در انگلیس معروف شود.
 

 
این کتاب شرح جامعی از زندگی این دانشمند است. هالدان معتقد بود، وظیفه دانشمندان است كه به تفكر سیاسی بپردازند و او به دنبال این بود كه نه فقط به خوانندگان خود بگوید که به چه چیزی باید فکر کنند، بلكه به آنها نشان دهد كه چگونه باید فكر كنند.
 
نویسنده در کتابش به زیبایی زندگی هالدن را روایت کرده است و سؤالاتی را که این دانشمند در مورد نقطه اتصال علم ژنتیک با سیاست مطرح کرده است را بررسی می‌کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها