یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
روایت نجات زنان تنها در پناه لیزر، دی ان ای و رایانه

سحر قدیمی می‌گوید، پاتریشیا کورنول در کتاب «کالبد شکافی» مباحث مربوط به دی ان ای و یافته‌های جدید پزشکی و فناوری‌های جدید مانند لیزر و علوم رایانه‌ای را وارد تحقیقات اداره پلیس می‌کند و به مخاطبش این امکان را می‌دهد که همه چیز هم می‌تواند خارج از هوش یک کارآگاه باشد و اینگونه روند داستان را هدایت می‌کند.

سحر قدیمی، مترجم کتاب «کالبد شکافی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ماهیت این اثر گفت: این کتاب اولین اثر پاتریشیا کورنول (نویسنده) است که تا پیش از این نویسنده‌ معروفی نبوده است؛ در واقع شغل اصلیش روزنامه‌نگاری بوده اما سال‌ها به صورت داوطلبانه در اداره پلیس کار می‌کرده است. آن زمان چون رایانه به تازگی وارد فضای کاری شده بود، کورنول کمی از آن سر درمی‌آورده است. وی با استفاده از تجربه‌های خود در شغل روزنامه‌نگاری و کار بر روی پرونده‌های جنایی، همچنین با بهره‌گیری از تجربه‌های خود از کار با رایانه داستانش را روایت می کند و در نهایت با ترکیب تمام این موارد کتاب موفقی حاصل می‌شود.
 
وی افزود: بنابراین آگاهی وی از روال کار در اداره پلیس در بخش جنایی و میزان آشنایی وی با رایانه کمک بسیاری در روند داستان کرده است. لازم به ذکر است که این اثر در سایت گودریدرز نمره بسیار بالایی از خوانندگان می‌گیرد و در کتاب‌های بعدی شخصیت اصلی داستان به نوعی در داستان‌ها و فیلم‌ها بعد از خود تکرار می‌شود.
 
قدیمی گفت: شخصیت اصلی داستان پزشک و  کالبدشکافی به نام دکتر اسکارپتا است که در همین رشته تخصص دارد و برای اولین بار است که یک زن در شهر ریچموند برای این موقعیت و ماموریت در نظر گرفته شده. در واقع  فضا مردانه است که برای اولین بار یک زن در اداره  پلیس مسئولیت مهمی را بر دوش دارد. وی با دو موضوع مواجه است؛ ابتدا باید خود را در کارش ثابت کند و بعد به عنوان یک زن با نگاه‌های تبعیض جنسیتی بجنگد.
 
این مترجم با اشاره به ارائه اطلاعات علمی در کتاب گفت: کتاب دارای اطلاعات علمی است که بر روند داستان هم تاثیرگذار بوده است. در کل کتاب دارای سه وجه است، ابتدا نویسنده با توجه به تجربیات عینی خود تلاش کرده است داستانی هیجان‌انگیزی را روایت کند؛ در بعد دوم وی اطلاعات روز علمی که مربوط به زمان داستان بوده است را به مخاطب می‌دهد و در نهایت در بستر تعلیق و هیجان مخاطب را جذب می‌کند. 
 
وی افزود: داستان زمانی اتفاق می‌افتد که علم لیزر به تازگی کاربردی شده و اداره پلیس جزو مراکزی بوده است که ابتدایی‌ترین استفاده‌ها را از این وسیله کرد. این پیشرفت علمی برای آن زمان و روند داستان تاثیرگذار بوده است. شاید امروزه این اطلاعات برای مخاطب تکراری باشد اما برای آن زمانی که نویسنده کتاب خود را منتشر کرده اطلاعات جالبی برای مخاطبانش به حساب می آمده است.
 
 
قدیمی ضمن اشاره به استفاده از سخت‌افزارها و تاثیر آن در روند داستان جنایی کتاب گفت: کاربرد سخت‌افزارهایی مانند رایانه باعث شد که نویسنده داستان را به گونه‌ای طراحی کند تا شاید گامی نو در روند داستان‌های جنایی شود؛ چراکه آن زمان به تازگی پرونده‌ها در اداره پلیس آمریکا رایانه‌ای شده بود. به‌گونه‌ای که قاتل یا یک شخصیت دیگر داستان به بخش کامپیوتری اداره پلیس راه پیدا می‌کند و قصد پنهان یا پاک کردن اطلاعاتی را دارد که برای پلیس بسیار مهم است. در حقیقت این شخصیت داستان اطلاعات مهم رایانه‌ای پلیس را جابه‌جا می‌کند و این مشکل مضاعفی را برای کارآگاهان به وجود می‌آورد.
 
وی افزود: شخصی بخش کامپیوتر اداره پلیس را هک می‌کند و این لازمه دانش اطلاعاتی است که نویسنده توضیحات کاملی به مخاطب ارائه می‌دهد. یکی دیگر از رویکردهای علمی کتاب بخش تحقیقات پزشکی است که به بررسی دی ان ای می‌پردازد. این موضوع به دلیل تازگی و جدید بودنش بسیار اهمیت دارد هرچند این اطلاعات برای مخاطبان امروزی کمی تکراری به نظر می‌رسد؛ اما نویسنده به خوبی توانسته نگرش افراد را در زمینه اهمیت اطلاعات پزشکی و  فناوری در یک داستان جنایی نشان دهد.
 
به گفته قدیمی، نویسنده مباحث مربوط به دی ان ای را وارد تحقیقات اداره پلیس می‌کند و به مخاطبش این امکان را می‌دهد که همه چیز هم می‌تواند خارج از هوش یک کارآگاه باشد. بنابراین این یافته‌های جدید پزشکی و فناوری‌های جدید مانند لیزر و علوم رایانه‌ای است که روند داستان را هدایت می‌کند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که چقدر یافته‌های علمی جدید آن زمان بر روند داستان اثرگذار بوده است؟ گفت: روند داستان اینگونه است که چهارمین قربانی یک قاتل سریالی پیدا می‌شود و این قاتل زنجیره‌ای بسیار باهوش است که تنها کمر به قتل خانوم‌ها جوان و تنها بسته است.
 
وی افزود: قاتل هیچ نشانه‌ای از خود باقی نمی‌گذارد. با توجه به اینکه به  بخش رایانه اداره پلیس هم نفوذ پیدا کرده است، این کارآگاه در موقعیت دشواری برای رمزگشایی این قتل‌ها قرار می‌گیرد. در میان ماجرا زن خبرنگاری به داستان اضافه می‌شود و این دو با کمک یکدیگر پرونده را پیش می‌برند و در نهایت با علم روز قاتل را پیدا می‌کنند.

قدیمی گفت: موضوع مهم این است که کارآگاه و زن خبرنگار با دی ان ای و فناوری لیزر رد و نشان قاتل را پیدا می‌کنند؛ در واقع آن‌ها با بررسی مواد آرایشی و بهداشتی و حتی مواد شوینده فعالیت خود را ادامه می‌دهند. همانگونه که پیش‌تر هم اشاره شد، نویسنده برای جذابیت و ادامه روند داستانش از اطلاعات علمی کمک گرفته است و از همین اطلاعات و روش‌های علمی است که قاتل در نهایت به دام می‌افتد و مانند داستان‌های قدیمی این نبوغ کارآگاه نیست که تنها عامل اصلی دستگیری کارآگاه است.

گفتنی است کتاب «کالبدشکافی» از سوی انتشارات جهان کتاب به تازگی راهی بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها