یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
موج خشم مردم به ساحل شاعران آمریکایی رسید

بسیاری از اعضای بنیاد شعر آمریکا و منتقدان ادبی انجمن کتاب ملی این کشور با پیوستن به کمپین #سیاهان حق زندگی دارند، استعفا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، کشته شدن جرج فلوید شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط افسر پلیس شهر مینیاپولیس تقریباً خیابان‌های تمام شهرهای آمریکا را پر از جمعیت معترض به سیاست‌های نژادپرستانه دولت و سازمان‌های سرمایه‌داری این کشور کرده است.
 
حالا موج خشم مردمی به نویسندگان، شاعران و نخبگان ادبیات این کشور نیز رسیده است. بسیاری از اعضای بنیاد شعر آمریکا و منتقدان ادبی انجمن کتاب ملی این کشور با پیوستن به کمپین #سیاهان حق زندگی دارند، استعفا می‌کنند.
 
بنیاد شعر آمریکا با بودجه شخصی روت لیلی در سال 2003 تاسیس شد ولی شاعران و نویسندگان عضو این بنیاد اعتقاد دارند نسبت به کمپین مردمی واکنش ضعیفی نشان داده است. حدود 2هزار نفر از مردم همراه شاعران و نویسندگان در نامه‌ای سرگشاده به این بنیاد از موضع‌گیری ضعیفش نسبت به سیاست‌های نژادپرستانه دولت انتقاد کردند.


از جمله امضاکنندگان این نامه اوشن وونگ شاعر آمریکایی برنده جوایز معتدد شعر در این کشور بود. در این نامه آورده شده بود: بنیاد شعر آمریکا به عنوان یک نهاد ادبی باید موضع قوی‌تری در حمایت از تظاهرات مردمی اتخاذ می‌کرد، ولی به جای آن تنها به بیانیه‌ای گنگ و مبهم اکتفا کرد. در نامه به این موضوع نیز اشاره شده بود که سیاست‌های خود بنیاد شعر نیز در به حاشیه‌ بردن نویسندگان و شاعران بوده است.
 
نویسندگان آمریکایی در این نامه سرگشاده خواستار برکناری روسای حاکم بر بنیاد شعر آمریکا شدند و اعلام کردند در غیر این صورت حاضر به همکاری و عضویت در این بنیاد نیستند. بسیاری از شاعران عضو بنیاد در این نامه استعفای خود را اعلام کردند و گفتند: حاضر نیستند عضو نهادی باشند که از نژادپرستی حمایت می‌کند.
 
دفتر مرکزی بنیاد شعر آمریکا در شیکاگو هنوز به موج استعفای شاعران و نویسندگان واکنشی نشان نداده است. این بنیاد در سال‌های گذشته بیشتر از یک نهاد مردمی وابسته به پول‌های دولتی و سرمایه‌داران آمریکا بوده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها