چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱
نویسنده مراکشی برنده جایزه اورنج افریقا شد

یوسف امین العلمی، نویسنده اهل مراکش برای نگارش رمان «جنگ زیباست» جایزه اورنج قاره افریقا را برنده شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مجله لیورابدو- یوسف امین العلمی، نویسنده و هنرمند مراکشی موفق شد جایزه دومین دوره برگزاری جایزه اورنج کشورهای افریقایی را برای اثر «جنگ زیباست» دریافت کند.

این اثر که در ماه اکتبر منتشر شد سرگذشت یک کمدین جوان را روایت می‌کند که کشور خود را به خاطر جنگ و بحران محیط‌زیستی ترک می‌کند و سعی می‌کند موهبت طنز خود را برای کاستن از رنج زندگی مهاجرینی که در طول سفر خود به اروپا و در اردوگاه‌های پناهندگی با آن‌ها روبه‌رو شده و زنده نگه داشتن یاد جان‌باختگان به کار گیرد.

 یوسف امین العلمی نویسنده 58 ساله مراکشی است که رمان‌های متعددی را به زبان‌های فرانسوی، عربی و انگلیسی منتشر کرده است. او سال گذشته نیز با رمان «هنوز نمرده» موفق شد به فهرست نهایی جایزه اورنج افریقا راه یابد که در نهایت دجایلی اماردو امل، نویسنده اهل کامرون برای اثر «مونیال، اشک‌های صبر» به عنوان برنده معرفی شد.

العلمی در سال 1999 نیز موفق شد جایزه بهترین رمان سفرنامه‌ای را که توسط شورای بین‌المللی بریتانیا به بهترین متن‌های نوشته شده به زبان انگلیسی اهدا می‌شد دریافت کرد.

جایزه کتاب اورنج قاره افریقا که از سوی بنیاد خیریه اورنج در 18 کشور مختلف قاره سیاه شعبه دارد با هدف حمایت از استعداد‌های ادبی قاره افریقا و موسسات انتشاراتی آن‌ها تاسیس شده و به اثر داستانی که به زبان فرانسه نوشته شده و از سوی یک انتشارات افریقایی منتشر شده جایزه می‌دهد. این بنیاد پیش از این در سال 2009 جایزه اورنج را در فرانسه برای تقدیر از نویسندگان فرانسوی‌زبان ایجاد کرده بود.

ارزش مالی این جایزه ده هزار یورو بوده و اثر برگزیده نیز در کشورهای غیرافریقایی معرفی و تبلیغ خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها