جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
جایزه بوکر عربی هم دیجیتالی شد

 مراسم اعلام برنده جایزه بوکر عربی سال 2020 به سبب شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روزنامه الیوم السابع- برگزارکنندگان جایزه بوکر عربی نیز همانند جایزه بوکر بین‌الملل تصمیم گرفتند تا در سایه گسترش ویروس کرونا مراسم اهدای این جایزه معتبر جهان داستانی عرب را به صورت دیجیتالی برگزار کنند. برنده این جایزه روز 14 آوریل در ابوظبی و به صورت آنلاین معرفی خواهد شد.

این امکان برای علاقه‌مندان فراهم است تا از طریق سایت جایزه و یا یوتیوب پخش زنده این مراسم را که شامل نظرات هیئت داوران، محسن جاسم الموسوی، رئیس هیئت داوران و نویسنده برنده بوکر عربی است تماشا کنند.

اعضای هیئت داوران امسال جایزه بوکر عربی را افرادی چون بیار ابی صعب، منتقد و روزنامه‌نگار لبنانی، ویکتوریا زاریتوفسکایا، پژوهشگر روسی، امین الزاوی، رمان‌نویس الجزائری و ریم ماجد، روزنامه‌نگار مصری تشکیل می‌دهند.

لازم به ذکر است که پیش از این اسامی نامزدهای نهایی راه یافته برای دریافت بوکر عربی سال 2020 در خلال یک کنفرانس مطبوعاتی و  در موزه تمدن آب در مراکش اعلام شده بود. این فهرست شامل 6 نامزد نهایی است که از بین 16 اثری که به نامزدهای مرحله نخست این جایزه  راه یافته بودند معرفی شدند. همه آثار راه‌یافته به فهرست بلند این جایزه به زبان عربی هستند که بین ماه ژوئن 2018 تا ژوئیه 2019 منتشر شده بودند.

آثار «هیزم سارایوو» نوشته سعید الخطیبی از الجزایر، «پادشاه هند» نوشته جبور الدویهی از لبنان، «مجله روسی» نوشته خلیل الرز از سوریه، «فردقان» نوشته یوسف زیدان از مصر، «دادگاه اسپارتی» نوشته عبدالوهاب عیساوی از الجزایر و رمان «تانکر» نوشته عالیه ممدوح از عراق شش نامزد نهایی جایزه بوکر عربی در سال 2020 هستند.

در حالی که هر یک از نامزدهای نهایی راه یافته به جایزه بوکر عربی مبلغ 10 هزار دلار امریکایی دریافت خواهند کرد برنده نهایی این جایزه صاحب 50 هزار دلار امریکایی خواهد شد.
 
جایزه بوکر عربی از مهم‌ترین و معتبرترین جوایز ادبی دنیای عرب است که از سال ۲۰۰۷ میلادی، هر سال با همکاری بنیاد من بوکر  در لندن و با پشتیبانی اداره فرهنگ و گردشگری ابوظبی به بهترین رمان عربی جایزه می‌دهد.

سال گذشته رمان «پست شبانه» نوشته هدی برکات برنده جایزه بوکر عربی در سال ۲۰۱۹ شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها