چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
گوگل 100هزار کتاب شهر بلژیکی را دیجیتالی خواهد کرد

مجموعه عظیمی از کتاب‌های قدیمی مربوط به قرون وسطی در کشور بلژیک قرار است با همکاری گوگل اسکن شده و به صورت دیجیتالی در اختیار عموم قرار داده شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از googleblog، در شهر آنتورپ کشور بلژیک موزه‌ای به نام پلانتین وجود دارد که در حقیقت خانه مسکونی خانواده پلانتین متعلق به قرون شانزدهم میلادی است. کریستوف پلانتین در حال حاضر مسئول موزه و انتشارات پلانتین صاحب مجموعه عظیمی از کتاب‌های قدیمی مربوط به قرون وسطی است که قرار است با همکاری گوگل آنها را اسکن کرده و به صورت دیجیتالی در اختیار عموم قرار دهد.
 
بر اساس خبری که توسط وبلاگ رسمی گوگل منتشر شده است طی پروژه‌ای بزرگ که قرار است از سال 2021 کلید بخورد، علاوه بر 25هزار نسخه کتاب‌های این موزه که در یونسکو نیز ثبت شده است، حدود 60هزار کتاب قدیمی نیز متعلق به کتاب‌خانه قدیمی این شهر نیز دیجیتالی می‌شود.
 
گوگل می‌گوید در این پروژه مشترک قرار است 32هزار نسخه کتاب قدیمی نیز از سایر منابع کشور بلژیک به این مجموعه اضافه شود که در مجموع بیش از 100هزار کتاب چاپ شده بین سال‌های قرن شانزدهم تا نوزدهم میلادی اسکن و به صورت دیجیتالی درخواهد آمد.
 
مسئولان گوگل می‌گویند کتاب‌های الکترونیکی حاصل این پروژه کاملاً رایگان در اختیار عموم قرار خواهد داشت و محققان به سادگی می‌توانند با جستجو در بخش سرویس کتاب گوگل (books.google.com) به مطالب آن دسترسی داشته باشند.
 
سرویس کتاب گوگل از 15 سال پیش کار خود را در عرضه کتاب‌ها و مقالات علمی شروع کرده است و در طول این سال‌ها کتاب‌های بسیاری در کشورهای مختلف را به صورت دیجیتالی در اختیار عموم مردم جهان قرار داده است.
 
آنتورپ بلژیک از نظر وسعت شهر و حومه پس از بروکسل دومین شهر بزرگ و از نظر واحد شهری بزرگترین شهر این کشور محسوب می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها