چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
مطالعه کتاب‌های نوجوانان باعث افزایش احساس همدلی می‌شود

نتیجه یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که جوان‌هایی که به مطالعه کتاب‌های نوجوانان تمایل دارند ارزش‌های اخلاقی چون صداقت و احساس همدلی در آن‌ها بیشتر است.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از بوک‌ریوت- نتیجه یک تحقیق دو پژوهشگر دانشگاه اکلاهاما که در مجله روانشناسی رسانه‌های عمومی چاپ شده نشان می‌دهد که احساس همدلی و صداقت در جوان‌هایی که کتاب‌های گروه سنی نوجوانان را مطالعه می‌کنند نسبت به همسالان و همتایان آن‌ها می‌تواند بیشتر باشد.

 این دو پژوهشگر برای تعمیق یافته‌های قبلی خود درباره مطالعه و تاثیر آن روی اخلاقیات، یک تحقیق دو بخشی بر روی دانشجویان دانشگاه میدستون برای فهم ارتباط بین مطالعه کتاب‌های مختلف- داستان‌های نوجوانان، بزرگسالان و کتب غیرداستانی- و تاثیری که هر یک از آن‌ها می‌تواند بر احساس همدلی، هویت و نهاد اخلاقی داشته باشد انجام دادند.

نتیجه این مطالعه ارتباط بین مطالعه با ارزش‌های اخلاقی، احساس همدلانه و صداقت را نشان داد و مهم‌تر از آن میزان تفاوت بروز انواع ارزش‌های اخلاقی را با توجه به نوع کتاب انتخابی آشکار کرد. محققان پی بردند که شرکت‌کنندگانی که با کتاب‌های گروه بزرگسال آشناتر بودند بیشتر تمایل به گرایش‌های مآل‌اندیشانه داشتند و نگرانی‌های همدلانه در آن‌ها چندان قوی نبود و برعکس دانشجویانی که با کتاب‌های گروه نوجوان بیشتر اخت بودند اندیشه‌های آینده‌نگرانه در آن‌ها به اندازه احساس همدلانه قوی و موثر نبود. هم مطالعه داستان‌های نوجوان و هم بزرگسال ارتباط آشکاری با صداقت در فرد داشتند؛ اما بین آشنایی با کتاب‌های نوجوانان با اصول و ارزش‌های اخلاقی ارتباط قوی‌تری وجود داشت.

پژوهشگران در نتیجه این مطالعه نوشتند «با انجام این تحقیق می‌خواستیم بدانیم آیا داستان به مثابه یک آزمایشگاه اخلاقی می‌تواند موجب تحریک آگاهی‌های اخلاقی والا ‌شود و یا این که با تشویق خوانندگان به تصور شرایطی که معمولا تابو بوده‌ و یا پذیرش اعمال غیرمجاز موجب فرسایش ارزش‌های اخلاقی می‌شود. نتایج نشان داد که داستان پتانسیل داشتن هر دو را دارد.»

حالا که یک تحقیق درباره اهمیت کتاب‌های نوجوانان به دست آمده احتمالا بعد از این تحقیقات بیشتری درباره کتاب‌های مربوط به این رده سنی انجام خواهد شد اما آن‌چه پژوهشگران در نتیجه تحقیق به آن اشاره کردند این است که آشنایی با کتاب‌های نوجوانان ارتباط معناداری با خواندن برای لذت بردن دارد و از آن‌جا که این کتاب‌ها، جوان‌ها را وارد دنیای فانتزی و نوستالژیکی که در رمان‌های بزرگسالان نیست می‌کنند و شخصیت‌های آن‌ها از نیز از معصومیت بیشتری برخوردارند می‌تواند دلیلی باشد بر این‌که کتاب‌های نوجوانان بیشتر مشوق اخلاق، احساس همدلی و صداقت در افراد هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها