پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
آیا اصلاح ژنتیکی نوزادان واقعیت داشته است؟

موضوعاتی مانند نوزادان اصلاح شده به لحاظ ژنتیکی، حقایقی درباره باران و سیتم‌های اقلیمی کره زمین و بزرگ‌ترین ایده‌های علمی؛ در کتاب‌هایی درج شده است که در لیست پرطرفدارترین عناوین سال جاری معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از bookauthority تازه‌ترین عناوین پرطرفدار در سال جاری میلادی معرفی شدند. موضوعاتی چون اصلاح ژنتیکی انسان، حقایق اقلیمی و بزرگ‌ترین ایده‌های علمی موضوعات این کتاب‌ها بودند.
 
نسل
«نسل» عنوان کتابی به قلم کران موسونورو است که داستان اولین ژن جهان را روایت می‌کند. در واقع نویسنده که یک پزشک، دانشمند و متخصص برجسته در زمینه ویرایش ژن است، توضیح می‌دهد چگونه یک سری از پیشرفت های علمی منجر به رسوایی پزشکی این دهه شده است.

 
در نوامبر سال 2018 ، دکتر He Jiankui از شنژن ، چین ، از طریق یوتیوب اعلام کرد که اولین نوزادان ویرایش شده به لحاظ ژنتیکی را در جهان ایجاد کرده است. خیلی زود مشخص شد که این یک دستاورد علمی و مستند نیست، در واقع یک نوع آزمایش بی‌عیب و نقص بر روی انسان‌های متولد نشده است. حال اگر اولین اعضای این نسل به دنیا بیایند، چه آینده‌ای خواهند داشت؟

نویسنده در این اثر در مورد تاریخچه ویرایش ژن‌ها، بحث می‌کند. همچنین اکتشافات کلیدی در مورد چگونگی استفاده از ویرایش ژن برای پیشگیری و درمان بیماری‌هایی مانند ایدز و سکته قلبی، از دیگر موضوعات کتاب است.
 
همه چیز درباره باران
چرا باران به یکباره سقوط نمی‌کند؟ آیا فناوری می‌تواند مسیر طوفان را تغییر دهد؟ هوا در سیارات دیگر چطور است؟ سیمون کینگ و کلر نصیر دانشمندان عرصه هواشناسی هستند که روش‌های شگفت‌انگیز سیستم‌های هوایی را از کشف پدیده آب‌وهوایی مانند (چگونه رنگین کمان شکل می گیرد؟) را در کتابشان فاش می‌کنند. آن‌ها در  «What Does Rain Smell Like» به طور ماهرانه دانش ما را در مورد عناصر اقلیمی، اهمیت آب و هوا در تاریخ افزایش می‌دهند و مهمتر از همه بحث در مورد آینده آب و هوا اینکه آیا تغییر آب و هوا می‌تواند سیاره را نجات دهد؟ را مدنظر قرار داده‌اند.

 
در واقع سیمون و کلر از علمی حرف می‌زنند که همه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آنها همه جنبه‌های آب و هوا و چگونگی تغییر زندگی ما را از طریق پاسخ به سوالات درباره جهان پیرامون را تحلیل می‌کنند.
 
کتاب بزرگترین ایده‌های علمی
کتاب «بزرگ‌ترین ایده‌های علمی» نوشته فریا هاردی به 15 ایده علمی درخشان و به بیش از 50 اندیشمند مبتکر می‌پردازد همچنین به شکل گیری درک ما از جهان کمک کرده‌اند. از اتم گرفته تا هوش مصنوعی و از گرانش تا ژن. در واقع این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه 15 ایده بزرگ و بیش از 50 متفکر بزرگ دنیای ما را تغییر دادند.

ایده‌ها مهم هستند. آن‌ها چیزها را تغییر می‌دهند. یک ایده واحد می‌تواند یک جنگ را شروع کند، میلیاردها نفر را نجات دهد، حتی سیستم‌های سیاره‌ای را به طور منظم تنظیم مجدد کند، یا شخص را کمی بترساند. آن‌ها می‌توانند اشتباه باشند، اما کاملا بر اساس فکر بیان شده‌اند، علاوه بر این، آن‌ها رایگان هستند، و هر کس می‌تواند به بیان آن‌ها بپردازد از جمله شما.

 
متفکران شامل، وانگ ژنی، لوییز پاستور، ماری کوری، جیمز ژول، روزالیند فرانکلین، چارلز داروین، ارسطو، ادیث کلارک، اسحاق نیوتن، گریس هاپر، آلن تورینگ، آدا لوزلیس و بسیاری دیگر از جمله افرادی هستند که نامشان در کتاب آمده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها