جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
یک کتابخانه با پروژه های عظیم کتاب دیجیتالی

این کتابخانه از سال 2009 سیستم امانت کتاب‌های دیجیتالی خود را کلید زده است و بر اساس یک نظام جامع کتاب‌های الکترونیکی را به خوانندگان امانت می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از چرونیکل، کتابخانه عمومی شهر سانفرانسیسکو یکی از مهمترین و معتبرترین کتابخانه‌های عمومی در جهان محسوب می‌شود که در سال گذشته بیش از 10 میلیون کتاب چاپی به مشتری‌های خود امانت داد. علاوه بر این نزدیک یک میلیون کتاب صوتی و الکترونیکی نیز از این کتاب‌خانه به امانت گرفته شد.

این کتاب‌خانه از سال 2009 سیستم امانت کتاب‌های دیجیتالی خود را کلید زده است و بر اساس یک نظام جامع کتاب‌های الکترونیکی را به خوانندگان امانت می‌دهد. در سال قبل بیش از 11میلیون دلار بودجه برای این کار اختصاص داده شد که در نوع خود رقمی کم نظیر محسوب می‌شود.

در ماه آگوست 2014 این کتابخانه مرکز خبرخوانی دیجیتال خود را به صورت رایگان افتتاح کرد که مورد استقبال عموم قرار گرفت که در کنار سیستم‌های اهدایی آی پد از سوی کمپانی اپل شکل کامل ‌تری پیدا کرد و به سرعت طرفداران خاص خود را پیدا کرد.

یکی از تحولات بزرگ رخ‌ داده در چند سال گذشته این بوده که ناشران عمده با ایده رایگان قرض دادن کتابهای الکترونیکی کنار آمدند و متوجه شدند این کار می‌تواند مفید هم باشد.

«لورا لنت» مدیر بخش فنی کتابخانه عمومی سان‌فرانسیسکو، مزیت‌ها و معایب هر کدام از این سیستم‌ های قیمت‌ گذاری محتوای دیجیتال توسط ناشران را بیان می‌‌کند و می‌گوید اغلب ناشران مانند هارپرکالینز دنبال تاریخ انقضای یک تا دوساله هستند تا محصولاتشان دوباره خریداری شود.

این کتابخانه کشش عظیم خود در جمع‌آوری محتوای دیجیتال را نشان داده است اما به آینده نیز نگاه می‌کند. یکی از فعالیت‌های کتاب‌خانه راه‌اندازی مجله دیجیتالا  Zinio است که در مرکز خبرخوانی دیجیتال کتابخانه مهیا شده است و مطالبی چون نشنال جئوگرافی را نیز در خود جای داده است تا کاربران به صورت رایگان از آن بهره‌مند شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها