یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
از منشا انسان تا وزوز حشرات

بهترین کتاب‌های علمی در آخرین روزهای سال میلادی معرفی شدند. «منشا» «وزوز و نیش» و «بدن» صدر نشین‌ها بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) smithsonianmag در گزارش خود لیستی از بهترین کتاب‌های علمی را در آخرین روزهای سال جاری معرفی کرده است. این عناوین درباره موضوعاتی چون کاوش در بدن انسان، زندگی حیوانات کوچک و بزرگ، گذشته و آینده سیاره زمین است و اینکه چطور تمام این موارد به یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند.

 
منشا
کتاب منشا با عنوان اصلی Origins به توضیح این موضوع می‌پردازد که چگونه تاریخ زمین، سرگذشت انسان را شکل داد. لوییس دارتنل زیست‌اخترشناسی است که با تالیف این اثر به توضیح روش‌های عمیقی پرداخته است. روش‌هایی که شرح می دهد چگونه زمین‌شناسی سیاره ما انسان‌ها و جوامع انسانی را شکل داده است. برای مثال در دره ریفت در شرق آفریقا یک شکاف در پوسته زمین، تنوع اقلیمی زیادی را ایجاد کرد که اجداد انسان‌ها مجبور شدند خودشان را با شرایط جدید تطبیق دهند. درواقع نویسنده در کتابش به تشریح مفصلی از سازگاری‌های انسان با محیط طبیعی می‌پردازد. در مثالی دیگر، عقب‌نشینی یخ‌ها در دوره هولوسن شرایط گرم و مرطوب را به وجود آورد و باعث شد کشاورزی توسعه پیدا کند.

 
ما به حشرات نیاز داریم
«وزوز و نیش» کتاب دیگری که این سایت علمی به علم‌دوستان معرفی کرده است و به شما می‌گوید که برخی حشرات باعث شیوع بیماری می‌شوند برخی تنها نیش می‌زنند و برخی دیگر هم فقط آزاردهنده هستند. اما این نوع حیوانات گرده افشان‌های مهمی به حساب می‌آیند؛ همچنین یک منبع غذایی برای گونه‌های بزرگ‌تر و برای فرایند تجزیه مولفه مهمی هستند؛ همچنین آنها از موجودات مضر محافظت می‌کنند. در کتاب «وزوز و نیش» با عنوان اصلی «Buzz،Sting،Bite» نویسنده به موضوعاتی چون تهدیدهایی که حشرات با آن روبه رو هستند می‌پردازد. از جمله تغییرات آب و هوایی، ازبین رفتن زیستگاه‌ها، آلودگی نوری و موارد دیگر. در واقع نویسنده در کتابش به این موضوعات می‌پردازد که از بین رفتن حشرات می‌تواند اثرات بسیار مضر برای انسان به وجود بیاورد.
 
بدن
شانزده سال پس از انتشار کتاب تحسین شده معروف بیل برایسون «تاریخچه کوتاهی از تقریباً همه چیز»، این روزها نویسنده توجه خود را به سمت عملکرد بدن انسان متمرکز کرده است. فصل‌های این کتاب معطوف شده است به تفاوت‌های بخش‌های مختلف آناتومی بدن. از پوست، مغز تا سیستم گردش خون و اسکلت.
 
برایسون شگفتی‌های زیست‌شناسی انسان، تاریخچه پزشکی و جراحی و گاه جهان بیماری‌های ترسناک را بررسی کرده است. «بدن» یک کتاب عالی برای کسی است که می‌خواهد کمی بیشتر در مورد دستگاه بیولوژیکی تنظیم شده در انسان بیاموزد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها