پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کتاب‌های چاپی به پشت مانیتور می‌روند

به نظر می رسد هزینه های پائین مربوط به مطالعه کتاب‌های دیجیتال مهمترین علت پروژه های تبدیل کتابهای چاپی به دیجیتال باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آتلانتیک، این روزها فروش کتاب‌های دیجیتالی و به طور کلی ایبوک در اکثر کشورهای جهان به آمار و ارقامی رسیده است که می‌توان ادعا کرد کتاب‌های دیجیتالی بیشتر از انواع چاپی آن طرفدار دارد.
 
البته این آمار بیشتر مربوط به فروشندگان این کتاب‌ها هستند ولی به هر حال رشد و توسعه این کتاب‌ها در سراسر جهان قابل توجه است و بسیاری از ناشران به تولید اینگونه کتاب‌ها روی آورده‌اند.
 
در پروژه‌های مختلفی گوگل و دیگر سایت‌های بزرگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب تصمیم به دیجیتالی کردن کتاب‌های خود گرفته‌اند که آخرین این تصمیم‌ها به کتابخانه ملی نروژ مربوط می‌شود که در خبری اعلام شده است قرار است همه کتاب‌های موجود در این کتابخانه به صورت دیجیتالی اسکن شوند.
 
همانطور که سایت‌های مربوط به این کتابخانه نوشته‌اند قرار است تا سال 2020 میلادی تمام کتاب‌های موجود در کشور نروژ که یک نسخه از آن‌ها در کتابخانه ملی این کشور وجود دارد به صورت دیجیتالی درآید.
 
این کتابخانه اعلام کرده‌است که تا سال 2020 همه آثار منتشر شده در نروژ را به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار می‌دهد. بر مبنای این برنامه، هر کتابی که تاکنون در کشور نروژ چاپ و در هر رسانه‌ای منتشر شده ‌است، از سوی کتابخانه ملی آنلاین می ‌شود.
 
به گفته مقامات این کتابخانه هدف از دیجیتالی کردن کتاب‌های چاپی دسترسی سریع آن‌ها برای همه افراد جامعه است که البته هر کسی در مراجعه به مکان کتابخانه نیز می‌تواند از نسخه‌های چاپی استفاده کند.
 
نروژ نخستین کشوری نیست که اقدام به تبدیل کتاب‌های چاپی به انواع دیجیتالی آن کرده است. قبل از این کشور بسیاری از کتابخانه‌های اروپا و آمریکا این پروژه را تجربه کرده‌اند. به نظر می‌رسد هزینه‌های مربوط به مطالعه کتاب‌های دیجیتال مهمترین علت این پروژه‌ها باشد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها