شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
جوایز ادبی موجب کاهش محبوبیت کتاب‌ها می‌شوند!

در طی تحقیقی از سوی یک مرکز معتبر علوم دانشگاه شیکاگو معلوم شده است که جوایز ادبی مثل بوکر موجب کاهش محبوبیت کتاب‌ها از سوی خوانندگان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودایریدر، در طی تحقیقی از سوی یک مرکز معتبر علوم دانشگاه شیکاگو معلوم شده است که جوایز ادبی مثل بوکر موجب کاهش محبوبیت کتاب‌ها از سوی خوانندگان می‌شود.

در این تحقیق آماندا شارکی و بالازس کوواچ 38817 نظر کاربران سایت گودریدز در مورد 32 جفت کتاب برتر سال‌های گذشته را مورد بررسی قرار دادند.
 
یکی از این جفت کتاب‌ها جایزه معتبری مثل من بوکر، جایزه کتاب ملی آمریکا و ... را دریافت کرده بودند. کتاب دیگر البته در همان سال نامزد دریافت این جوایز شده بود ولی نتوانسته بود این جوایز را کسب کند.
 
محققان دریافتند که کسب یک جایزه معتبر از سوی آثار ادبی به نظر می‌رسد همراه یک سری عوامل دیگر موجب کاهش محبوبیت و رغبت خوانندگان به این کتاب‌ها می‌شود.
مثلاً در سال 2011 جولین بارنز موفق شد جایزه بوکر را به خاطر نوشتن رمان حس یک پایان را کسب کند که هرچند بعد از این جایزه میزان فروش کتاب بالا رفت ولی بررسی ها نشان داد که بعد از گذشت مدتی این روند کاهش یافت.
 
کوواچ بر اساس تحقیقات انجام شده اعتقاد دارد بلایی که سر کتاب بارنز آمده است بیشتر در وضعیت و تاثیرات جامعه شناختی دارد.

بر اساس نوشته این دو محقق به نظر می‌رسد بعد از گرفتن یک جایزه ادبی از سوی یک کتاب یا رمان ذائقه خوانندگان و یا توقع آن‌ها افزایش می یابد و حقیقت دیگر این است که طیف گسترده‌ای از جامعه با علایق و سلیقه‌های مختلف برای خواندن این کتاب هجوم می‌آورند که نتیجه عکسی برای کتاب خواهد داشت.
 
به عبارت دیگر در این نوع کتاب‌های دارای جایزه همیشه مخاطبانی غیر تخصصی پیدا می‌شوند که بیشتر از محبوبیت کلی کتاب کاهش می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها