دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
​اعطای مدال الکساندر پوشکین به پژوهشگر مصری

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فعلی روسیه با اعطای مدال پوشکین به مکارم الغمری، استاد مصری ادبیات روسی از تلاش‌های او برای تشویق و حمایت از ادبیات روسیه قدرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روزنامه الیوم‌السابع-مکارم الغمری، استاد ادبیات روسیه و معاون سابق دانشگاه عین‌الشمس مصر به دلیل نقش موثرش در ایجاد گفتگوی فرهنگی بین مصر و روسیه، مدال الکساندر پوشکین را از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری فعلی روسیه دریافت کرد. مدال پوشکین یکی از ارزشمند‌ترین افتخارات در روسیه است.

دکتر مکارم الغمری، متولد سال 1947 شهر فیوم مصر، رئیس سابق گروه زبان روسی دانشکده زبان دانشگاه عین‌الشمس در مصر است که صاحب تالیفات و پژوهش‌های بسیاری در زمینه زبان و ادبیات مانند «تاثیرات زبان عربی در ادبیات روسی» است.

 او علاوه بر تالیفات دانشگاهی و پژوهشی در زمینه ادبیات و ترجمه، کتاب‌های بسیاری را در زمینه نقد و تحلیل ادبیات روسی به تحریر درآورده و آثار روسی متعددی را برای نشر ادبیات روسی بین عرب‌زبان‌ها به زبان عربی ترجمه و منتشر کرده است.

جایزه مدال پوشکین در سال 1999 توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تجلیل از پوشکین، شاعر و نویسنده مشهور آن کشور تاسیس شده است.

این مدال به افرادی تعلق می‎گیرد که در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، علوم انسانی، هنر و ادبیات روس فعالیت کرده و در ترویج تبادل فرهنگی نقش بسزایی داشته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها