شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
فروشگاه کتاب آمازون بیشتری سهم صدور شابک

طبق اعلامیه که سازمان بوکر اعلام کرده است شرکت آمازون بیشترین سهم را در کتاب‌های شابک گرفته دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از دیجیتال ریدر، سازمان بوکر مسئول صدور شابک (شماره استاندارد بین‌المللی کتاب) در آمریکا گزارش سالیانه از کتاب‌های منتشر شده با شابک بین‌المللی را اعلام کرد. طبق اعلام این سازمان کتاب‌های دارای شابک (ISBN) در سال گذشته به میزان 40درصد افزایش داشته است.
 
طبق اعلامیه که سازمان بوکر اعلام کرده است شرکت آمازون بیشترین سهم را در کتاب‌های شابک گرفته دارد. در سال 2018 حدود 1677781 کتاب شماره بین‌المللی کتاب گرفتند که از این میزان حدود 1416384 جلد کتاب در آمازون به فروش رفته است.
 
بوکر یکی از دلایل افزایش کتاب‌های منتشر شده با شابک را ایجاد سرویس کریت اسپیس آمازون اعلام کرده است که به نویسندگان اجازه می‌دهد کتاب‌های الکترونیک را مثل کتاب‌های چاپی با شماره استاندارد بین‌المللی منتشر کنند.
 
بر اساس تحلیل سازمان بوکر افزایش 40درصدی کتاب‌های شابک‌دار به خاطر رشد نویسندگان خودنشری در فضای مجازی است.
 
رقم کنترل، کد کتاب، کد ناشر و کد کشور اعدادی هستند که شماره‌ای متشکل از 10 تا 13 رقم را تشکیل می‌دهند که شماره استاندارد بین‌المللی کتاب‌ها محسوب می‌شوند.
 
شماره شناسایی کتاب‌ها در ابتدا دارای ۹ رقم بوده که کتاب‌فروشی‌های انگلیس برای فروش کتاب‌هایشان و همچنین برای جلوگیری از گردش اضافه و کنترل راحت‌ترِ موجودی، آن را به‌کار می‌بردند.
 
بعداً این کد زیر نظر سازمان بین‌المللی استانداردسازی به ده رقم و سپس سیزده رقم افزایش یافت تا در سطح جهانی قابل کاربرد شود. این استاندارد تحت نام ایزو ۲۱۰۸ در سال ۱۹۷۰ (نه‌رقمی)، در ۱۹۹۷ (ده‌رقمی)، و پس از سال ۲۰۰۷ به‌صورت سیزده‌رقمی عرضه شده‌است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها