شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
آمار سازمان شابک از افزایش کتاب‌های خودنشر

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد کتاب‌های خودنشری در کشور آمریکا حدود 40درصد در سال 2018 نسبت به یک سال قبل آن افزایش داشته است .

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودایریدر، ناشر مؤلف یا نویسندگان خودنشر عنوان رسمی مربوط به ناشری است که مجوز نشر بنگاهی یا سازمانی نداشته باشد و شخص حقیقی باشد.
 
معمولاً کتاب‌هایی که افراد عادی یا معروف، با هزینه شخصی و بدون حمایت رسمی سازمان‌ها و نهادها مجوز می‌گیرند و منتشر می‌کنند نام ناشر در صفحه شناسنامه کتاب به صورت ناشر مؤلف درج می‌گردد.
 
گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد کتاب‌های خودنشری در کشور آمریکا حدود 40درصد در سال 2018 نسبت به یک سال قبل آن افزایش داشته است و به نظر می‌رسد چنین روند رشدی در سال 2019 نیز ادامه داشته است. طبق آمارهای منتشر شده توسط سازمان شابک بین المللی (ISBNs) در آمریکا حدود 1.6 میلیون کتاب ثبت شده است که عنوان مولف ناشر بر آن درج شده است.
 
طبق گفته سازمان شماره استاندارد بین‌المللی کتاب (شابک) این رقم در سال 2017 حدود 1.2 میلیون جلد کتاب بوده که در این میان سهم کتاب‌های الکترونیک 8درصد بوده است. طبق آمارها بیشتر کتاب‌های الکترونیک خودنشری در دستگاه کیندل آمازون عرضه شده است.
 
آمارها نشان می‌دهند شمار کتاب‌های الکترونیک و چاپی با عنوان مولف ناشر در حال افزایش است و بیشتر نویسندگان در سال‌های اخیر ترجیح می‌دهند بدون واسطه کتاب‌های خود را به دست خوانندگان برسانند. عرضه دستگاه‌های و پلتفرم‌هایی مثل کیندل آمازون امکان بیشتری برای نویسندگان فراهم کرده تا بدون واسطه کتاب‌های خود را منتشر کنند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الهی ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    ای کاشک آمار ایران را می دادید و با آمار آمریکا و آلمان و فرانسه و انگلستان مقایسه می کردید. تشکیل جدولی که فاصله درصدی نسبت به جمعیت را برای چند کشور در ان نمایش داده باشید به خوانندگان و تصمیم گیرندگان کمک خواهد کرد که از خود بپرسند چرا این اختلاف فاحش وجود دارد و چه باید کرد. تنها اعلام امار امریکا کمکی به طرح پرسش نمی کند. باید خبرهایی از این دست را همراه امار ایران منتشر کرد تا مبنای مقایسه باشند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها