چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲
ادبیات ریسمان نامرئی پیوند دهنده مردمان جهان است

اولگا توکارچوک نویسنده لهستانی برنده جایزه نوبل ادبیات در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فرانکفورت درباره تاثیر ادبیات در پیوند انسان‌های کره زمین صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، نمایشگاه کتاب فرانکفورت امروز به مدت چهار روز به طور رسمی کار خود را آغاز کرد. دیروز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، اولگا توکارچوک نویسنده لهستانی برنده جایزه نوبل ادبیات یکی از سخنرانان اصلی مراسم بود. وی طی سخنانی به قدرت ادبیات در همبستگی و اتحاد مردم جهان اشاره کرد که می‌تواند از مرزهای سیاسی و فرهنگی گذشته و یکدلی ایجاد کند.
 
توکارچوک ۵۷ ساله نویسنده و فعال اجتماعی به عنوان یکی از موفق‌ترین نویسندگان نسل خود شناخته می‌شود. وی سال ۲۰۱۸ برنده جایزه من بوکر بین‌المللی برای رمانی با عنوان «پروازها» شد و به عنوان اولین نویسنده لهستانی این جایزه را از آن خود کرد.
 
وی گفت: من باور دارم ادبیات قدرت این را دارد که بتواند مردمی با افکار، فرهنگ، نژاد و گرایش‌های مختلف را با یکدیگر پیوند دهد و بتواند این اختلافات را کمتر کند. من به ادبیاتی اعتقاد دارم که به طور عمیق از طریق ریسمانی نامرئی مردم را به هم پیوند می‌دهد.
 
توکارچوک قبل از حضور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت در یک تور فرهنگی یک هفته در شهرهای مختلف آلمان سفر کرده بود.
 
در مراسم خبری افتتاح نمایشگاه کتاب فرانکفورت یورگن بوس رئیس نمایشگاه و فرانسیس گوری دبیر کل سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) نیز سخنرانی کردند. گوری در سخنان خود به نیاز جهانی بر پیوستگی و همبستگی افکار و فرهنگ ها تاکید کرد. وی گفت: در عصر تکنولوژی یک پارادوکسی ایجاد شده است. تا سال‌های پیش چنین تکنولوژی برای ارتباطات نداشتیم ولی ارتباط انسان‌ها کمتر شده است.
 
وی به وظیفه سازمان تحت مدیریت خود اشاره کرد و گفت امیدواریم بتوانیم در جهانی با گسترش ادبیات و آثار فرهنگی شاهد کاهش چالش‌ها در زمینه ارتباط مردم باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها