چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
کمپین فرهنگی ادبی دولت چین در قاره آفریقا

هرچند تحلیلگران سیاسی این اقدام را گسترش و اعمال نفوذ قدرت نرم چین در بین کشورهای آفریقایی می‌دانند ولی چینی‌ها تنها هدفشان از این کمپین را تبلیغ ادبیات باستانی خودشان در بین ملل دیگر ارزیابی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از کوارتز، دولت چین در سال‌های اخیر کمپینی با عنوان «جلد چینی» شروع کرده است که هدف اصلی آن اشاعه و تبلیغ ادبیات و فرهنگ کشور چین در کشورهای جهان است. این کمپین بیش از سایر نقاط جهان روی کشورهای آفریقایی تمرکز کرده است که نمونه اخیر آن امضای قرارداد دولت چین با دانشگاه نایروبی و کتابخانه ملی کنیا در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب این کشور آفریقایی بود.
 
شینهوا خبرگزاری دولتی کشور چین در گزارشی از نمایشگاه کتاب نایروبی به هفتادمین سالگرد تاسیس چین مدرن اشاره کرده است که به مناسبت این سال دولت چین تعداد قابل توجهی کتاب به زبان چینی به کتابخانه ملی کشورهای آفریقایی از جمله کشور کنیا هدیه داده است. هرچند تحلیلگران سیاسی این اقدام را گسترش و اعمال نفوذ قدرت نرم چین در بین کشورهای آفریقایی می‌دانند ولی چینی‌ها تنها هدفشان از این کمپین را تبلیغ ادبیات باستانی خودشان در بین ملل دیگر ارزیابی می‌کنند.
 
مسئولان چینی می‌گویند اجرای پروژه‌های فرهنگی و تاسیس موسسات چاپ و انتشار کتاب‌های چینی در کشورهای آفریقایی تنها با هدف اشاعه ادبیات و معرفی فرهنگ باستانی این کشور به مردم سایر کشورهای جهان است. در تانزانیا تاسیس موزه تمدن سیاه و چندین کتابخانه عمومی از جمله کارهای فرهنگی است که چینی‌ها در ماه‌های اخیر انجام دادند.
 
یکی از اقدامات دیگر دولت چین تامین هزینه چاپ و ترجمه کتاب‌های چینی به زبان‌های قاره آفریقا و همچنین ترجمه آثار نویسندگان محبوب آفریقایی از جمله چیماماندا انگزی آدیچی نویسنده نیجریه‌ای بوده است. طبق آمارهای اعلام شده توسط مراجع بین‌المللی کشور چین از نظر داشتن موسسات فرهنگی (516 موسسه) مقام دوم را در بین کشورهای دنیا دارد. فرانسه با داشتن 931 موسسه فرهنگی ادبی مقام اول را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها