یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
طومار آنلاین مسلمانان علیه برنده جایزه نوبل ادبیات

یک انجمن متشکل از خانواده و مادران کشته شدگان در نسل کشی سربرنیتسا از کمیته نوبل خواسته است جایزه نوبل ادبیات پیتر هانکه را از او پس بگیرد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از الجزیره، یک انجمن متشکل از خانواده و مادران کشته شدگان در نسل کشی سربرنیتسا از کمیته نوبل خواسته است جایزه نوبل ادبیات پیتر هانکه را از او پس بگیرد.
 
فراخوان انجمن مادران سربرنیتسا در بوسنی و کوزوو موجب خشم عموم مردم شده است. پیتر هاندکه نویسنده اتریشی در این کشورها به عنوان چهره‌ توجیه کننده قتل عام مسلمانان شناخته شده است. او در جایی منکر نسل کشی مسلمانان توسط اسلوبودان میلوسویچ رئیس جمهور سابق صربستان در سال 1995 شده بود.
 
هانکه در سال 2006 در مراسم خاکسپاری میلوسویچ حضور یافت و این در حالی بود که وی در دادگاه جنایت جنگی لاهه هلند محکوم شده بود.
 
در این سال ارتش صربستان در بوسنی و هرزگویین حدود 8هزار مسلمان بوسنیایی را قتل عام کردند. روز پنجشنبه جایزه نوبل ادبیات در حالی به این نویسنده اتریشی اعطا شد که با انتقاد بسیاری از روزنامه‌های غربی روبرو شد.
 
منیرا سوباسیچ، رئیس انجمن مادران سربرنیتسا ، به الجزیره گفت که از شنیدن اینکه جایزه نوبل ادبیات به مردی داده شده است که تنها به نفرت و دروغ می نویسد برای مردم بوسنی قابل تحمل نیست.
 
وی گفت: اعضای آکادمی نوبل با اعطای این جایزه در حقیقت از کشتار مسلمانان حمایت کردند.
 
در کمتر از 24 ساعت پس از اعلام جایزه نوبل ادبیات بیش از 20هزار نفر یک طومار آنلاین علیه اقدام آکادمی سوئدی در اعطای جایزه نوبل ادبیات به هاندکه را امضا کرده اند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها