جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
پایتخت‌های کتاب یونسکو برای دو سال آینده اعلام شد

هفته جهانی کتاب سال آینده در شهر کوالالامپور مالزی برگزار خواهد شد و قرار است 23 آوریل سال 2021 به تفلیس منتقل شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، هفته جهانی کتاب سال آینده در شهر کوالالامپور مالزی برگزار خواهد شد و قرار است 23 آوریل سال 2021 به تفلیس منتقل شود.
 
یک سال بعد از حضور افتخاری کشور گرجستان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت یونسکو شهر تفلیس پایتخت این کشور را به عنوان پایتخت کتاب سال 2021 اعلام کرد. هفته جهانی کتاب هر سال از سوی سازمان ملل در کشورهای مختلف جهان جشن گرفته می‌شود.
 
یونسکو شهر شارجه کشور امارات متحده عربی امسال پایتخت کتاب اعلام کرده بود و قرار است دو سال آینده در شهر تفلیس برگزار شود. آئودری آزولای دبیر کل یونسکو همچنین اعلام کرد سال 2020 نیز هفته جهانی کتاب به میزبانی شهر کوالالامپور پایتخت مالزی برگزار خواهد شد.
 
اولین بار هفته جهانی کتاب از سوی اتحادیه ناشران بین‌المللی (IPA) پیشنهاد شد که در سال 2001 اولین دوره آن به میزبانی شهر مادرید پایتخت اسپانیا برگزار شد. در طول این سال‌ها اتحادیه ناشران با همکاری اتحادیه‌های کتابخانه‌های عمومی (IFLA) به عنوان مشاور یونسکو این هفته را برگزار کرده است.
 
مدیا ماتریولی رئیس مرکز خانه کتاب گرجستان گفته است بعد از اعلامیه یونسکو درصدد ارائه برنامه‌های ادبی و فرهنگی کشورش برای برگزاری هفته جهانی کتاب است. معمولاً یونسکو یک سری برنامه‌های فرهنگی در شهر پایتخت کتاب برگزار می‌کند که حول محور معرفی فرهنگ و ادبیات کشور مورد نظر می‌گردد.
 
به گفته دبیر کل یونسکو از مرکز دائمی آن در شهر پاریس برای برگزاری هفته کتاب در تفلیس یک سری برنامه‌ها و فستیوال‌های کتاب برای کودکان، پروژه تبدیل کتاب‌ها به بازی‌ها و افتتاح اولین خانه نشر گرجستان در نظر گرفته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها