چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
​آیا واکنش مغز هنگام خواندن یک کتاب و یا گوش دادن به نسخه صوتی آن یکسان است؟

نتایج تحقیق جدید گروهی از محققین دانشگاه کالیفرنیا ثابت کرده که مغز هنگام خواندن یک متن و یا گوش دادن به نسخه صوتی آن یکسان عمل می‌کند.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اکتوالیته- محققان دانشگاه کالیفرنیا با ایجاد  یک نقشه بر روی مغز که به آن‌ها امکان مشاهده فعالیت‌های نواحی مغزی را در لحظه خواندن یک متن می‌دهد به نتایج جالب توجهی رسیده‌اند. این نتایج، امکان مقایسه فعالیت‌های مغزی را هنگام خواندن یک کتاب و یا گوش دادن به نسخه صوتی آن فراهم آورده است.

اعضای علمی این تحقیق هر کدام به نه موضوع از یک پادکست از داستان‌های مجموعه The Moth Radio Hour  گوش دادند و سپس همان داستان‌ها توسط همان افراد خوانده شد و محققان سپس نقشه‌های مغزی را در خلال این دو تجربه متفاوت مقایسه کردند.

 نتایج این مشاهدات که در مجله علوم اعصاب دانشگاه کالیفرنیا به چاپ رسیده نشان داد که مغز در هر دو حالت در جذب و پردازش اطلاعات معنایی عملکرد یکسانی از خود نشان می‌دهد.

فتما دنیز، محقق علوم اعصاب دراین باره اظهار کرد «ما می‌دانستیم که برخی نواحی مغزی زمانی که یک کلمه را می‌خوانید و یا به نسخه صوتی آن گوش می‌دهید به طور یکسانی فعال می‌شوند؛ اما انتظار چنین شباهتی را در بازنمود نواحی مغزی در دو موقعیت حسی نداشتیم.»

او در ادامه افزود «در حالی که بیشتر مردم جذب دریافت اطلاعات از طریق گوش دادن به جای خواندن می‌شوند و کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها به تدریج جای خود را در میان کتاب‌دوستان و خانواده‌ها  باز کرده،  این مطالعه به ما نشان داد هیج تفاوتی بین دیدن کلمات و یا گوش سپردن به آن‌ها وجود ندارد و پردازش مغز در دریافت اطلاعات معنایی یکسان است.»

فواید مطالعه بر روی مغز مدت‌هاست که شناخته شده است و بسیاری درباره آن نوشته‌اند اما درباره فواید گوش دادن به داستان‌ و کتاب کم‌تر حرفی به میان آمده است.

 در ماه ژوئن سال 2018 شرکت اودیبل آمازون که تماما به تولید و فروش کتاب‌های صوتی اختصاص دارد مطالعه مفصلی را درباره تاثیر فیزیولوژیک گوش دادن به کتاب صوتی انجام داد که روشن شد گوش دادن به کتاب صوتی واکنش فیزیولوژی و عاطفی قوی‌تری را در افراد ایجاد می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها