سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
خسارت ناشران از دزدی ادبی کتاب‌های الکترونیک

طبق آمارهای منتشر شده دزدی ادبی در سال 2018 میلادی حدود 300 میلیون دلار هزینه برای ناشران در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودایریدر، ناشران آمریکایی می‌گویند در سال‌های اخیر دزدی ادبی از کتاب‌های الکترونیک منتشر شده توسط آن‌ها افزایش یافته است به طوری که این پدیده موجب کاهش درآمد آن‌ها شده است. طبق آمارهای منتشر شده دزدی ادبی در سال 2018 میلادی حدود 300 میلیون دلار هزینه برای ناشران در پی داشته است.
 
در حال حاضر بسیاری از سایت های قانونی مثل آمازون یا اسکریبد برای دانلود کتاب‌های الکترونیک به مشترکان خود تخفیف‌های قابل ملاحظه‌ای می‌دهند ولی هنوز هم دانلودهای غیرقانونی بیشتر از این تعداد است.
 
این روزها حتی در آمریکا با قوانین سخت کپی رایت سایت‌های بسیاری کتاب‌های الکترونیک را به صورت رایگان برای دانلود عرضه می‌کنند. البته سرور این سایت‌ها در کشورهای دیگر قرار دارد و به همین دلیل پیگرد قضایی برای صاحبان این سایت‌ها ممکن نیست.
 
بر اساس این گزارش سایت‌هایی مثل epub.pub  و ebook.pike کتاب‌های الکترونیک منتشر شده توسط ناشران آمریکایی را به صورت رایگان ارائه می‌کنند.
 
در کشورهای اروپایی نیز پدیده دزدی ادبی از کتاب‌های الکترونیک در سال‌های اخیر رواج زیادی پیدا کرده است. در بریتانیا طبق آمارهای دولت این کشور نزدیک 17درصد کتاب‌های الکترونیک از طریق سایت‌ها و شبکه های اجتماعی در دسترس عموم قرار داده می‌شوند. در هلند 10درصد کتاب‌های الکترونیک زبان آلمانی به طور غیرقانونی پخش می‌شوند.
 
بر اساس یک آمار غیررسمی گفته می‌شود در هر کتابخوان در کشور هلند به طور متوسط 117 کتاب الکترونیک ذخیره شده است که تنها 11 مورد آنها به صورت قانونی خریداری شده است. در کشور روسیه 92درصد کاربران کتاب‌های الکترونیک به صورت غیرقانونی اقدام به تهیه کتاب‌های الکترونیک خود می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها