یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
​کمال داوود برنده جایزه سینه‌دل‌دوکا شد

جایزه جهانی سینه‌دل‌دوکا 2019 که گران‌قیمت‌ترین جایزه ادبی بعد از نوبل ادبیات است به کمال داوود، نویسنده فرانسوی‌زبان الجزایری تعلق گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از اکتوالیته- جایزه جهانی سینه‌دل د‌وکا در طی مراسم اهدای جوایز بزرگ بنیادهای موسسه فرانسه به کمال داوود، نویسنده و روزنامه‌نگار الجزایری تعلق گرفت.

جایزه فرانسوی سینه‌دل‌دوکا، برای بزرگداشت نام و یاد سینه دل دوکای ایتالیایی‌تبار، مبارز، ناشر و مدیر مجلات فرانسوی، توسط همسر او سیمون دل‌دوکا، در سال 1969 با ارزش مالی 200 هزار یورو پایه‌گذاری شده و گران‌قیمت‌ترین جایزه ادبی بعد از نوبل ادبیات به شمار می‌رود. این جایزه هر سال به نویسنده‌ای فرانسوی زبانی تعلق می‌گیرد که آثارش در شکل علمی و ادبی حامل پیامی انسانی برای بشر باشد.

کمال داوود در فرانسه بیشتر برای سمت سردبیری روزنامه فرانسوی ‌اوران به مدت 8 سال از سال 1994 تا سال 2002  شناخته می‌شود. او پس از ترک این شغل تاکنون به کار روزنامه‌نگاری برای روزنامه‌ها و مجلات متعدد دیگری مانند مجله فرانسوی لوپوئن و روزنامه نیویورک‌تایمز ادامه داده است.

 نام نویسنده الجزایری هم‌چنین برای نگارش اولین رمانش با عنوان «مرسو چه کسی را کشت» که با الهام و واکنش به «بیگانه» آلبر کامو نوشته شد و جایزه گنکور اولین رمان را برایش به همراه آورد در محافل ادبی فرانسه بلندآوازه و با استقبال گرم منتقدین مواجه شد. دومین رمان او با عنوان «زبور یا مزامیر» نیز برنده جایزه مدیترانه در سال 2018 شد. انتشارات استوک اخیرا آخرین اثر او را با عنوان «نقاش نابودگر زنان» منتشر کرده است.

داوود سال ۲۰۱۴ نیز برنده جایزه پنج قاره فرانکوفون شد که در سال ۲۰۰۱ با هدف شناسایی و کشف ادبیات فرانسوی در بین فرانسوی‌زبانان در اقصی نقاط جهان راه‌اندازی شده است.

بنیاد سیمون و سینه‌دل‌دوکا نیز در سال 1975 احداث شد. این موسسه در فرانسه و خارج از فرانسه در ابعاد هنری، ادبی و علمی به واسطه کمک‌های مالی و جوایز متعدد شناخته شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا فهمیزی ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    سلام یه پیشنهاد داشتم در پایان هر خبر یا مطلبی که درباره یک نویسنده است لیست آثار او را که به فارسی ترجمه شده است با ذکر نام مترجم و ناشر بیاورید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها