شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
آن‌هایی كه کتاب قرض می‌گیرند، بیشتر کتاب می‌‌خرند

بوکنت می‌گوید آمارها حاکی از این است که کاربران کتابخانه نسبت به دیگران بیشتر کتاب می‌‌خرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، نتایج مطالعات جدید از سوی موسسه بوکنت کانادا نشان می‌دهد بیشتر کسانی که در این کشور از کتابفروشی‌ها کتاب می‌خرند، تقریباً همان‌هایی هستند که از کتابخانه‌ها استفاده می‌کنند. بوکنت می‌گوید آمارها حاکی از این است که کاربران کتابخانه نسبت به دیگران بیشتر کتاب می‌‌خرند.
 
موسسه بوکنت سازمانی غیردولتی است که در سال 2002 به منظور تحقیق و بررسی روند پیشرفت تکنولوژی در زمینه صنعت چاپ و انتشارات تاسیس شد. این سازمان هر ساله آمارهایی درباره وضعیت نشر کتاب در کانادا منتشر می کند. 

در این تحقیقات میدانی که از یک سال پیش شروع شده است موسسه تحقیقاتی بوکنت اعتقاد دارد بیشتر کاربران کتابخانه در نهایت به خرید کتاب علاقمند می‌شوند. سال گذشته آمارها نشان داده خریداران سه کتاب در ماه کسانی بودند که قبلاً از کتابخانه‌های عمومی کتاب قرض گرفته بودند.
 
این تحقیق امانت، خرید، مطالعه: کاربران کتابخانه و خریداران کتاب در کانادا نام گرفته است. بوکنت می‌گوید این تحقیق میدانی از یک سال پیش آغاز شده است و قرار است به عنوان پروژه‌ای طولانی‌مدت ادامه داشته باشد.
 
گفته می‌شود داده‌های این مطالعه از بخش انگلیسی زبان کانادا جمع‌آوری شده است و احتمالاً چنین رویه‌ای در بخش فرانسوی زبان شرق کانادا نیز صحت داشته باشد.
 
طبق آمارهای ارائه شده توسط این تحقیق سال گذشته 41درصد از کاربران کتابخانه در کانادا سال گذشته حداقل یک کتاب چاپی و 12درصد از این جمعیت به طور متوسط یک کتاب الکترونیک خریداری کردند. کتاب‌های صوتی برای این مطالعه 4درصد عنوان شده است.
 
در این مطالعه آورده شده است که اعضای کتابخانه‌های عمومی در این کشور نسبت به دیگر اقشار جامعه بیشتر کتاب صوتی گوش داده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها