پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
​فرانسوی‌ها کتاب‌خوان شده‌اند

گزارش جدید از نرخ مطالعه فرانسوی‌ها نشان می‌دهد از هر ده فرانسوی، نه نفر، دست کم یک کتاب را در طول سال جاری خوانده و یک سوم نیز اعلام کرده‌اند سالانه بیش از 20 کتاب می‌خرند و می‌خوانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از فرانس‌اینفو- علی‌رغم افت شدید بازار کتاب فرانسه در سال گذشته میلادی به نظر می‌رسد که فرانسوی‌‌ها در سال 2019 کتاب‌خوان‌تر شده‌اند.

نمودار دوساله از مرکز ملی کتاب فرانسه(CNL) که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد نزدیک به 9 نفر از هر 10 فرانسوی که حدود 88 درصد را شامل می‌شود خودشان را کتاب‌خوان دانسته و نزدیک به 31 درصد نیز اعلام کرده‌اند هر سال بیش از 20 کتاب مطالعه می‌کنند؛ آماری که نسبت به دو سال گذشته سه درجه رشد را نشان داده است.

طبق آمار منتشر شده 73 درصد از فرانسوی‌ها اظهار داشته‌اند که مطالعه برای خوشبختی و شکوفایی زندگی مهم و حیاتی است و  مطالعه بیش از هر زمان دیگری به بخشی از تفریحات آن‌ها تبدیل شده و چنانچه وقت زیادی داشته باشند خواندن کتاب یکی از سه فعالیتی است که به آن روی می‌آورند.

این گزارش هم‌چنین نشان می‌دهد که 47 درصد از کتاب‌های خوانده شده توسط فرانسوی‌ها رمان بوده‌ که شامل رمان‌های پلیسی، علمی‌- تخیلی و رمان‌های عاشقانه می‌‌شود. کتب کاربردی و کمیک‌استریپ به ترتیب، رتبه دوم وسوم بیشترین کتب خریداری شده در فرانسه را به خود اختصاص داده‌اند.

در این گزارش آمده زنان و افراد مسن بیشترین گروه خوانندگان کتاب را در فرانسه تشکیل می‌دهند که بیشتر کتاب‌های کاربردی و رمان‌ و مردان کتاب‌های تاریخی و علمی را برای مطالعه انتخاب می‌کنند.

اطلاعات دیگر حاکی از آن است که از هر دو فرانسوی، یک نفر شب‌ها قبل از خواب کتاب می‌خواند و سه چهارم و 74 درصد اعلام کرده‌اند که برای سرگرمی و پر کردن اوغات فراغت مطالعه می‌کنند.

داده‌های دیگر از این گزارش به شرح زیر هستند:

نرخ خوانندگان کتاب‌‌های الکترونیک در سال 2019 بعد از افزایشی که بین سال‌های 2015 تا 2017 به خود دید به سطح ثابتی رسیده و 24 درصد از فرانسوی‌ها گفته‌اند که از ابزارهای دیجیتال برای مطالعه کتاب استفاده می‌کنند.

 48 درصد از فرانسوی‌ها ترجیح می‌دهند کتاب‌ را به صورت آنلاین خریداری کرده و فروش سایت‌های کتاب آنلاین، افزایش بیش از 10 درصد را نسبت به نمودار منتشر شده از سوی همین مرکز در سال 2016 نشان می‌دهند.

 در سال 2019 کتاب‌های نو و دست اول همچنان الویت خوانندگان فرانسوی را شکل داده؛ با این‌همه کتاب‌های دست دوم نیز به‌تدریج دارند جای خود را در میان قفسه‌های کتاب‌خانه‌های فرانسوی‌ها باز می‌کند. به ویژه میان کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای که 53 درصد از خریدشان را شامل می‌شود.

فرانسوی‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند کتابی که برای مطالعه انتخاب می‌کنند بخرند و 7 فرانسوی از 10 نفر گفته‌اند که هرگز یا به ندرت کتابی را از کتاب‌خانه به امانت گرفته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها