دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
کلمات نژادپرست کتاب‌ها/ چرا کتاب سفیدها بیشتر چاپ می‌شود؟

مطالعات و بررسی‌های میدانی محققان دانشگاه کارولینای شمالی نشان می‌‌دهد هنوز در آمریکا نژادپرستی وجود دارد و به طور کامل از بین نرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیوزساینتیست، یک بررسی میدانی از کتاب‌های منتشر شده در آمریکا طی سال‌های 1800 تا 2000 میلادی این حقیقت تلخ را نشان می‌دهد که هنوز در این کشور نژادپرستی وجود دارد. طبق داده‌های مرکز آمار آمریکا در سال 2016 حدود 86درصد از نویسندگانی که کتابشان توسط ناشران چاپ شد سفیدپوست بودند.   
 
گزارش‌ها حاکی از این است که نویسندگان زن، مهاجران و رنگین پوستان کمتر از سوی ناشران استقبال می‌شوند و اعتقاد بر این است که هنوز نژادپرستی به طور کامل از جامعه آمریکا نرفته است.
 
جاشوا جکسون استاد دانشگاه کارولینای شمالی تحقیقی گسترده همراه همکارانش در این دانشگاه انجام داد. تیم تحقیقاتی جکسون بیش از 155 میلیون کلمه موجود در کتاب‌های منتشر شده در چند دهه گذشته را بررسی کردند و معلوم شد جای بعضی از کلمات در میان این کلمات به شدت خالی احساس می‌شود. به اعتقاد جکسون هنوز نسبت کلماتی مثل یکسانی و یکنواختی، رتبه یکسان و ... در میان کلمات دیگر بسیار ناچیز است.
 
تیم تحقیقاتی دانشگاه کارولینا الگوریتمی طراحی کردند که تکرار کلمات در میان پاراگراف‌های کتاب را اندازه‌گیری می‌کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بعضی از کلمات مربوط به روحیه نژادپرستی هنوز در میان کلمات چاپ شده در کتاب‌های موجود در کشور آمریکا وجود دارد. مثلاً کلمه جلوگیری معمولاً در مواردی مثل انتخاب یک زن به عنوان رئیس جمهور استفاده شده است.
 
دکتر جکسون و تیمش اعتقاد دارند رابطه قوی بین کلمات استفاده شده در کتاب‌ها با هنجارهای اجتماعی وجود دارد. آنها می‌گویند وقتی کلمات را کنار هم می‌گذاریم می‌‌توانیم افکار افراد را حدس بزنیم. البته دقت این موضوع هنوز به سطح بالایی نرسیده است و متقاعدکننده نیست که بگوییم این الگوریتم‌ها فرهنگ جامعه را تعیین می‌کند ولی در صورت ترکیب این الگوریتم‌ها با آمارهای موجود موضوع کمی روشن خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها