یکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
​اسرائیل مجسمه یادبود غسان کنفانی را به زیر کشید

در طی هفته گذشته اسرائیل بنای یادبود غسان کنفانی، نویسنده و شاعر فلسطینی را که در شهر عکا واقع بود به زیر کشید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از  روزنامه العرب الیوم -چندی پیش شهروندان فلسطینی مجسمه‌ای را به منظور بزرگداشت نام و یاد غسان کنفانی، نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور فلسطینی و یکی از اعضای جنبش آزادی فلسطین در گورستانی در شهر عکا(محل تولد نویسنده) در استان شمالی اسرائیل بنا کردند. پس از گذشت مدت کوتاهی از نصب این بنای یادبود، وزارت امور داخلی رژيم صهيونيستي با افزایش فشار از اوقاف محلی شهر عکا درخواست کرد تا هرچه زودتر این مجسمه را امحا کنند.

آریه درعی، وزیر داخلی اسرائیل، هفته گذشته در پیامی در این باره مدعی شد «ما اجازه نصب هیچ یادبودی را در این شهر برای بزرگداشت تروریست‌ها نمی‌دهیم.»

احمد اوده، یکی از اعضای فلسطینی شورای شهر عکا اذعان کرد که غسان کنفانی نماد و سمیل همه مردم فلسطین بود و تصمیم اسرائیل را مبنی بر برداشتن این بنای یادبود به شدت محکوم و اشاره کرد که حتی پیکر بی‌جان غسان کنفانی موجب ترس اسرائیل می‌شود.

یکی از اعضای خانواده غسان کنفانی گفت که این مجسمه قرار است به باغ یکی از خویشاوندان این نویسنده فلسطینی در شهر عکا منتقل شود.

غسان کنفانی، نویسنده و روزنامه‌نگار فلسطینی در سال 1936 در شهر عکا متولد شد و  در سال 1948 به دلیل جنگ میان اعراب و اسرائیل به همراه خانواده خود محبور به مهاجرت دسته‌جمعی به همراه هزاران فلسطینی‌ دیگر شد و بعد از اقامت در چندین کشور عربی در نهایت در سوریه سکنی گزید. کنفانی در سال 1972 میلادی در بیروت در حادثه تروریستی موساد اسرائیل همراه خواهرش در یک ماشین بمب‌گذاری شده ترور شد.

کنفانی که نامش با ادبیات مقاومت گره خورده، در آثارش اعم از رمان و داستان‌های کوتاه‌ مفاهیم عمیق و ژرفی را درباره فرهنگ عربی و آلام مردم فلسطین به تصویر می‌کشید.

عکا، شهری تاریخی با ترکیب جمعیت مختلط از مسلمانان فلسطین، مسیحی، یهودی و بهایی بود؛ اما حدود 75 درصد از جمعیت آن در طی جنگ تحمیلی از سوی اسرائیل مجبور به مهاجرت شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها