دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
«آواز درختان» را در پیاده‌روها بشنوید

دیوید جورج هاسکل در کتاب آواز درختان به بررسی تعاملات فراطبیعی طبیعت پرداخته است، وی در این کتاب به این نتیجه رسیده که درختان در پیاده‌روها با مکان حقیقی‌شان که جنگل‌ها هستند، در ارتباطند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مجله فوربس 10 کتاب در زمینه محافظت محیط زیست، علوم آب‌و‌هوایی در سال 2018 معرفی کرد. از میان این کتاب‌ها «آواز درختان» جزو محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین کتاب‌ها معرفی شده است.
 
دیوید جورج هاسکل نویسنده این اثر، داستانی را روایت می‌کند که به ارتباطات بزرگ طبیعت اشاره دارد. در این کتاب خواندنی پروفسور هاسگل یک گروه ده‌تایی از درختان را انتخاب کرده است که در سراسر جهان در شرایط متفاوت زندگی می‌کنند. شامل کیبو در آمازون و درخت گلابی در پیاده‌روهای منهتن. وی بارها از آن‌ها بازدید کرده است.

 
او با دقت درخت‌ها را با یک دید زیست‌شناسی و قلب شاعرانه مطالعه کرده است. هاسکل به آن‌ها گوش داده؛ (ممکن است انتظار داشته‌ باشید درختان پر سر و صداتر از شما باشند) شبکه‌های قارچی و جوامع باکتریایی را پژوهش کرده و این درختان را به جنگل‌هایی که آن‌ها زندگی می‌کردند ارتباط می‌دهد. وی جست‌وجو می‌کند درباره اینکه چطور درخت‌ها با تنوعی از حیوانات و دیگر گیاهان تعامل دارند و اینکه چگونه از این ارتباطات به توسعه صنعتی و تغییرات اقلیمی منتقل شدند. این درختان اکنون از جنگل‌های بارانی بیشترین فاصله را دارند.
 
اما پروس (نام منطقه‌ای) واقعا هیجان‌انگیز است. برای مثال آن تنها یکی از معابر بسیار زیبایی است که نویسنده مورد بررسی قرار داده و درباره پرندگانی است که دانه‌های درختان خاص را پنهان می‌کنند و در زمانی مشخص بخشی از آن را بازیابی می‌کنند.  
 
در این کتاب، پروفسور هاسکل از مطالعات علمی و ادبی استفاده می‌كند تا استدلال كند كه درختان در مورد محیط زیست و همبستگی زمین به ما آموزش می‌دهند اینکه انسان‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از آن هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها