چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸
​پدر رمان کویت درگذشت

اسماعیل فهد اسماعیل، بنیان‌گذار رمان کویت در سن 78 سالگی و پس از تحمل یک دوره بیماری، دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از الجزیره- اتحادیه نویسندگان کویتی در بیانیه‌ای با اظهار تاسف از درگذشت اسماعیل فهد اسماعیل، رمان‌نویس سرشناس کویتی که از او به عنوان پدر معنوی رمان کویت یاد می‌کردند در سن 78 سالگی خبر داد و نوشت:«کویت و ملت عرب امروز گوهر گرانبهایی را از دریای ادبیات از دست داد.»

اسماعیل فهد در سال 1940 میلادی در بصره عراق متولد شد و در رشته ادبیات و نقد در دانشکده عالی هنر و نمایش کویت به تحصیل پرداخت. او از سال 1963 داستان‌های کوتاهش را در مجله کویتی الرائد به چاپ رساند که بعدها آن‌ها را در مجموعه‌ای جداگانه تحت عنوان «البقعه الداکنه»/« نقطه تاریک» منتشر کرد.

 اولین رمان‌ این نویسنده مطرح کویتی با عنوان «آسمان آبی بود» در سال 1970 منتشر شد که بازتاب گسترده‌ای را در محافل فرهنگی عربی در پی داشت.

پس از آن 27 رمان دیگر از او با عناوین «گامی در رویا»، «پرندگان و دوستان»، «خاطره حضور»، «کنار دریا»، «معایب»، «متخصات زمان دوری» و.... یکی پس از دیگری به زیور طبع آراسته شدند. علاوه بر آن سه مجموعه داستان، دو نمایشنامه و تعداد زیادی نقد از او به چاپ رسیده است که از میان آن می‌توان به «قصه عربی در کویت»، و «شعر در هوای آزاد» اشاره کرد.

اسماعیل در دوران زندگی حرفه‌ای خود به عنوان یک نویسنده، جوایز بسیاری را از جمله جایزه تشویقی کشوری برای رمان در سال  1989 ، جایزه کشوری در زمینه مطالعات نقدی در سال 2002 و جایزه فرهنگی سلطان بن علی العویس در سال 2015 از آن خود کرد.

 رمان «حضرت عنقا و یار وفادار» از او نامزد بوکر عربی سال 2014 شد و رمان «السلبیات» که درباره جنگ ایران و عراق نوشته شده جزو نامزدهای نهایی بوکر عربی در سال 2017 انتخاب شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غضنفر ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    رمان کویت؟ مگه کویت هم ادبیات داره که رمان داشته باشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها