سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
برای خلاص شدن از وضعیت «قفل کتاب» چه کنیم؟

هنوز مشغول خواندن کتابی هستنید که ماه‌ها پیش شروع کرده‌اید؟ اگر جوابتان مثبت است پس احتمالا شما دچار «قفل کتاب» شده‌اید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - بسیاری از کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای ممکن است بعضی مواقع برای تمام کردن یک کتاب به بن‌بست برسند. شاید دیگر وقت رها کردن باشد.

نام: قفل کتاب
علایم: سردرد تنشی، اضطراب مزمن
درمان: تنها یک علاج شناخته‌شده وجود دارد: رها کردن!

آیا این نام دیگر قفل ذهنی نویسنده است؟ در واقع بیشتر شبیه قفل ذهنی خواننده است و بر اساس تحقیق جدیدی که از سوی «آژانس مطالعه» از دو هزار بزرگسال به عمل آمده، ۵۴ درصد از افراد از آن رنج می‌برند.

آژانس مطالعه چیست؟ یک خیریه که می‌خواهد کاری کند مردم بیشتر بخوانند.

همین حالا مردم تمام مدت گوشی‌های موبایل‌شان را نمی‌خوانند؟ این حساب نیست. باید کتاب باشد.

چرا؟ چرا کتاب خوب است و موبایل بد؟ نمی‌دانیم. شاید چون کتاب قدیمی‌تر است. به هر حال، الان مساله این است که مردم گاهی سه ماه وسط کتابی گیر می‌کنند که از آن لذت نمی‌برند.

نمی‌توانند راحت دست از خواندن آن کتاب بکشند؟ نه، به نظر می‌رسد که بسیاری از آنها نمی‌توانند. ۲۲ درصد از کسانی که تحقیق رویشان انجام شده، اصرار داشتند که هر کتابی که شروع می‌کنی را باید تمام کنی.

عجب! پس بهتر است چنین کتاب‌های پرزحمتی را اصلا شروع نکنی؟ کاملا. بیشترین کتاب‌هایی که به قفل شدن خواننده انجامیده‌اند «ارباب حلقه‌ها» و «هری پاتر» و «محفل ققنوس» بوده‌اند. این کتاب‌ها واقعا طولانی‌اند. اما دیروز (۲۳ آوریل) شب جهانی کتاب بود!

یعنی چه؟ یعنی زمانی که صنعت نشر، برخی کتاب‌های خاص را انتخاب می‌کند و به کسانی می‌دهد که کمتر می‌خوانند تا خواندن را ترویج دهد.

پس مثل کتابخانه است، به جز این قسمت که یکی دیگر به تو می‌گوید چه بخوانی؟ کمابیش بله. و به همین دلیل است که «آژانس مطالعه» می‌گوید حالا وقت آن است که کسانی که از قفل خواندن رنج می‌برند آن کتاب را رها کنند. مقصود این است که مردم باید در مورد کتابی که از آن لذت نمی‌برند، آزادانه عمل کنند و آن را با یک کتاب بهتر جایگزین کنند. در تحقیق انجام شده ۹۱ درصد افراد گفتند خواندن تاثیر مثبتی بر سلامت ذهنی‌شان دارد. در واقع آن‌طور که تحقیقات نشان می‌دهد خواندن می‌تواند تاثیر فوق‌العاده مثبتی بر سلامت و تندرستی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها