شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
آرتور ماچن، امپراتور فراموش شده ژانر وحشت

امروز زادروز آرتور ماچن است.استیون کینگ، نویسنده مشهور ژانر وحشت رمان «خدای بزرگ پن» این نویسنده اهل ولز را ترسناک‌ترین رمان منتشر شده در تاریخ ادبیات خطاب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ایندیپندنت -آرتور ماچن رکس، نویسنده ولزی یکی از چهره‌هایی بود که  اوایل قرن بیستم میلادی در جشنواره روز جهانی کتاب در بریتانیا مورد تقدیر قرار گرفت. روزنامه ایندیپندنت در سالروز تولد این نویسنده فراموش شده، یادداشتی درباره‌اش منتشر کرده است. به نوشته این روزنامه ماچن نخستین بار با دیدن یک کتاب درمورد کیمیاگری به نویسندگی علاقمند شد. او سپس با خواندن کتاب‌هایی مانند «هزار و یک شب» وارد دنیای ادبیات فانتزی شد.

ماچن را بیشتر به نوشتن کتاب‌هایی با موضوعات فانتزی، ترسناک و فراطبیعی می‌شناسند. استیون کینگ، نویسنده مشهور آمریکایی ژانر وحشت از رمان « خدای بزرگ پن» ماچن، به عنوان بهترین داستان ترسناک انگلیسی زبان یاد می‌کند. این رمان در سال 1894 منتشر شد. کینگ می‌گوید که در نوشتن کتاب «N» از این رمان الهام گرفته است.

این داستان بلند درباره مردی مبتلا به وسواس فکری ـ عملی است که اعتقاد دارد تنها بیماری او می‌تواند دنیا را از شر نیروهای شیطانی نجات دهد. این داستان به شیوه نامه‌نگاری روایت شده؛ نامه‌هایی که در آن از مرد مرموزی با نام «N» نام برده می‌شود.

آرتور ماچن رکس، در 3 مارس 1863 در کارلیون به دنیا آمد. در سنین جوانی با وجود اصرار خانواده برای ادامه شغل اجدادی و تبدیل شدن به یک کشیش جوان به دانشگاه رفت تا در آینده بتواند نوشته‌هایش را غنی کند. او همچنان که تحصیلاتش را ادامه می‌داد، داستان می‌نوشت.  مجبور بود برای امرار معاش در شهر لندن در روزنامه قلم بزند و در کنارش کتاب‌های فرانسه را به انگلیسی ترجمه می‌کرد که یکی از این ترجمه‌ها خاطرات «کازانوا» بود.

پس از ازدواج با یک معلم موسیقی و با تشویق همسرش، شعرهایش را منتشر کرد و هفت سال بعد از آن اولین رمان ترسناک خود با عنوان «خدای بزرگ پن» را منتشر کرد. در این داستان او برای اولین بار جراحی مغز را به صورت داستان نوشت. از ماچن مجموعه داستان‌های کوتاه بسیاری منتشر شده که از مشهورترین آنها می‌توان به «سه شارلاتان»، «خط هيروگليف» و «تپه‌های رویا» اشاره کرد.

در جنگ جهانی اول گزارش «بومن» ماچن، در روزنامه‌ها شهرت بسیاری برای او به همراه آورد. در این گزارش ادعا شده بود که نیروی نظامی بریتانیا كه از نظر تعداد یك سوم نیروهای آلمانی بود توسط امداد آسمانی كه شامل یک یا چند فرشته بود كه مابین آنها و قوای آلمانی ظاهر شد، سربازان آلمانی را دچار وحشت و مجبور به عقب‌نشینی كرد.
این نویسنده بااستعداد ژانر وحشت در 15 دسامبر 1947 در بکونزفیلد درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها