جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
آلی اسمیت «زمستان» را با خود آورد

آلی اسمیت که با رمان «پاییز» در فهرست نهایی نامزدهای جایزه بوکر 2017 قرار گرفته بود، حالا با گذشت یک ماه از باختش به جورج ساندرز، کتاب جدید چهارگانه خود تحت عنوان «زمستان» را روانه بازار کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ایندیپندنت، «زمستان»، دومین کتاب از چهارگانه فصلی آلی اسمیت منتشر شد. نخستین کتاب از این چهارگانه که «پاییز» نام داشت، موجب ورود آلی اسمیت به فهرست نهایی بوکر 2017 شده و او را به یکی از رقبای جورج ساندرز برای تصاحب این جایزه تبدیل کرد.
 
انتشارات «همیلتون»، ادعا می کند که «زمستان» برخلاف عنوان‌اش قصه غم‌انگیزی ندارد و «داستان چیزهای واقعی که در حال حاضر در دنیایی واقعی و برای افرادی واقعی و در زمانی واقعی و در زمینی واقعی رخ می‌دهد!» است.
 
البته کتاب «زمستان» ادامه کتاب «پاییز» نیست و شخصیت‌های دو داستان متفاوت هستند، اما شباهت‌های ساختاری بین دو جلد غیرقابل‌انکار است. هر دو کتاب درباره گفت‌وگوی نسل جوان با نسل پیشین است و شخصیت اصلی هر دو کتاب یک هنرمند است. سوفیا و خواهرش، آیریس در مرکز توجه داستان قرار دارند. آیریس سال ها تاجر بوده و هم‌اکنون بازنشسته‌ای 60 ساله است و سوفیا در اعتراضات خیابانی بسیار فعال است. رابطه این دو با پسر سوفیا، هسته اصلی این داستان را تشکیل می‌دهد.
 
اگرچه از اتفاقات خوب کریسمس در این کتاب خبری نیست، اما نویسنده از زمستان به عنوان منبع الهام و قدرت آثار هنری نام می‌برد. به گفته «همیلتون»، ناشر کتاب جدید آلی اسمیت؛ «کار اثر هنری همین است. در یک اثر هنری می‌توان در دو زمان مختلف زیست. کاری که در زندگی عادی ممکن نیست و «زمستان» بی‌شک قدرت قصه‌ها را به رخ همه ما می‌کشد.»
 
آلی اسمیت، نویسنده اسکاتلندی است که تاکنون آثاری چون «مثل»، «هر دو بودن»، «هتل دنیا» و «حیله‌گر» را نگاشته و پیش از این برنده جایزه ادبی «کاستا بوک» و «بیلیز» شده است. وی در سال 2014 نیز برای خدمات بی‌شمارش به دنیای ادبیات نشان امپراتوری بریتانیا را دریافت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها