چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
ستاره مشهور هالیوود مجری مراسم جایزه کتاب ملی آمریکا شد

سینتیا نیکسون، بازیگر مشهور آمریکایی به عنوان مجری مراسم جایزه کتاب ملی آمریکا، که دو هفته دیگر در نیویورک برگزار خواهد شد، انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لس‌آنجلی تایمز، مؤسسه ملی کتاب آمریکا دیروز (9 آبان‌ماه) اعلام کرد سینتیا نیکسون، بازیگر مطرحی که جوایزی چون «اِمی» را در کارنامه‌اش دارد، مجری امسال مراسم جایزه ملی کتاب آمریکا خواهد شد.
 
این مراسم در تاریخ پانزدهم نوامبر (24 آبان‌ماه) در رستورانی ایتالیایی به نام «کیپریانی وال استریت» در نیویورک برگزار خواهد شد.

نیکسون، چندان به دنیای ادبیات ناآشنا نیست. وی در اقتباس سینمایی آثاری چون «من پنیر هستم» و «پرونده پلیکان» نقش‌آفرینی کرده و اخیراً در فیلمی تحت عنوان «شوری خاموش» نقش امیلی دیکنسون، شاعر آمریکایی را ایفا کرده است.

جایزه ملی کتاب آمریکا در سال‌های گذشته توسط افرادی از داخل و خارج دنیای ادبیات میزبانی شده است. سال گذشته کمدین معروف، لاری ویل‌مور به همراه دینیل هندلر نویسنده، اجرای مراسم کتاب ملی را به عهده داشتند.
 
جایزه کتاب ملی آمریکا یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی جهان است و نخستین بار در سال 1936 میلادی به دست انجمن کتاب‌فروشان آمریکا تاسیس شد. اهدای این جایزه در طول جنگ جهانی متوقف شد، اما از سال 1950 میلادی کار خود را از سر گرفت. پیش از جنگ جهانی نویسندگان غیرآمریکایی نیز واجد شرایط دریافت جایزه بودند، اما پس از جنگ این جایزه به نویسندگان آمریکایی اختصاص یافت که کتاب خود را در سال برگزاری جایزه منتشر کرده باشند.
 
جایزه ادبی آمریکا در چهار بخش آثار داستانی، غیرداستانی، شعر و ادبیات جوانان برگزیدگان خود را معرفی می‌کند. «تاریکی در تقاطع» نوشته الیوت آکرمن، «پاچینکو» نوشته جین می لی، «سرگردان‌ها» نوشته لیسا کو، «جسد او و اعضایش» نوشته کارمن ماریا ماچادو و «بخوان،به خاک نسپار،بخوان» نوشته جسمین وارد پنج اثری هستند که بخش داستانی این جایزه راه یافته‌اند.
 
در بخش غیرداستانی کتاب‌های «دستگیر نشده: تعقیب بی‌نتیجه برده فراری: اونا جاج» نوشته اریکا دانبار، «مژده‌دهندگان: کشمکش برای ساختن آمریکا» نوشته فرانسیس فیتزجرالد، «قاتلین اوسیج و تولد اف‌بی‌آی» نوشته دیوید گران، «آینده تاریخ است» نوشته ماشا گسن و «دموکراسی در زنجیر» نوشته نانسی مک‌لین به عنوان نامزدهای نهایی معرفی شدند.
 
سال گذشته کولسون وایت‌هد با کتاب «راه‌آهن زیرزمینی» برنده این جایزه شد. «راه‌آهن زیرزمینی» پس از این جایزه موفق به دریافت جایزه «آرتور سی. کلارک» شد و حتی در فهرست اولیه جایزه «من بوکر» نیز قرار گرفت. دنیس جانسون در سال 2007، جاناتان فرانزن در سال 2001 و لوییز اردریچ در سال 2012 برندگان قبلی این جایزه هستند.
 
هر ساله علاوه بر تجلیل از برگزیدگان هر بخش، به دو نویسنده برای یک عمر دستاورد ادبی‌شان نیز جوایزی اهدا می‌شود. قرار است امسال جوایزی به آنی پرولکس و دیک رابینسون اهدا شود. آنی پرولکس پیش از این جایزه کتاب ملی را برای کتاب «خبرهای کشتی‌رانی» دریافت کرده بود و حضور در این مراسم برایش تازگی ندارد. «خبرهای کشتی‌رانی» در ایران نیز توسط نشر نگاه وارد بازار شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها